Støtt rosa sløyfe

Jeg er faktisk skikkelig imponert over merkevaren rosa sløyfe. Det er ingen som ikke vet hva den står for liksom. Jeg synes det er flott at de får så mye oppmerksomhet, for det er er viktig tema. Både å minne folk på å sjekke seg og å donere penger.

Men det hender jeg lurer litt på om det kanskje er noen andre som tjener litt godt på kampanjen også… For det er ganske mange produkter der ute som selges «til inntekt for» kreftforeningen. Eller, i alle fall går noe av eller hele overskuddet til kreftforeningen.

 

Og det er jo ikke noe galt i å kjøpe de produktene og støtte kampen mot brystkreft. Men hadde du kjøpt dem dersom det ikke «gikk til en god sak»? Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har flere ting som jeg nok ikke hadde kjøpt om det ikke var for det. Gode produkter, for all del, men trenger jeg egentlig en ny kopp hvert år? Og slike boller sto ikke på handlelista, men ble med hjem likevel. Dessuten finnes det mange produkter som er ganske uklare på hvor mye som er «overskuddet», altså hvor mye av det jeg betaler som går til den gode saken. Av de som forteller det ser det ut som om det ofte er en relativt beskjeden sum av totalen som går til formålet.

Jeg har lyst på både artemis og dianagenseren, men jeg tenker at jeg kanskje ikke skal bruke det gode formålet som unnskyldning for å kjøpe garn. For ville det ikke være mer effektivt om jeg bare vippset så mye som jeg ville brukt på å kjøpe et produkt direkte? Og droppet å fylle opp skuffer og skap med ting jeg ikke trenger? Jeg tror kanskje jeg skal gjøre det i år. Og når de spør på butikker om jeg vil runde opp for å støtte en god sak, da skal jeg ikke føle meg gnien som ikke vil gi noe. For jeg har jo allerede støttet. Vel, det er lov å håpe…

Abelone

 

4 comments

  1. Jeg tror du har et poeng. Kjøpte kaffe til mannen og meg på en bensinstasjon i ferien og min kopp kostet fem kroner mer enn hannes fordi jeg donerte fem kroner til rosa sløyfe. Det virket ikke som om stasjonen gå noe 💕💕Men jeg støtter gjerne saken 💞

    Lik

    1. Det er kjempeviktig å støtte saken! Men ofte er produktene dyrere (som du påpeker) fordi det er vi som gir noe. Tenkt om bensinstasjonen gikk ned på fortjenesten på den kaffekoppen og matchet beløpet. Litt mindre overskudd, men tipper at det også er et visst mersalg når de putter på sløyfene.

      Lik

  2. Du har så rett så rett, igjen og igjen, med dine poeng.

    Jeg vil det skal fremgå hvilken andel som går videre, jeg vil ikke betale for å få mer i skapene mine og som du sier er det bedre for forskning, miljø og saken å få pengene direkte.

    Du, altså! ❤

    Lik

    1. De har blitt flinkere til å merke hvor mye som doneres de siste par årene, de skal ha for det. Men tror fremdeles at det er mange produsenter som sitter igjen med ganske god fortjeneste fordi vi lurer oss selv og «støtter den gode saken».

      Likt av 1 person

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

