Valgets kval

Klokka tikker ubønnhørlig, jeg må ta et valg. Jeg må ta det nå. Det er som før eksamen hvor du angrer på at du ikke leste litt mer, trenger bare litt mer tid. Hvorfor så jeg ikke litt flere debatter, leste litt flere partiprogrammer? Men tiden går, i  dag er dagen, jeg må velge en av listene og gjøre min plikt.

Det vil si, en borgerplikt er det vel egentlig ikke. Det er vel mer en rettighet? En del påstår at dersom man ikke stemmer mister man også retten til å klage. Jeg er ikke enig i den påstanden, for dersom de du har stemt på kommer til makta – får du ikke da som fortjent? Dersom du ikke stemmer kan du kanskje egentlig ha det så godt, den som tier samtykker liksom? Vel, det er jo bedre å ha vært med på avgjørelsen.

De siste årene har jeg stemt på opposisjonen. Det er deilig, for er det noen som er har grunn til å klage, så er det jo da meg. Det er ikke min feil at politikerne gjorde det eller det, var ikke de jeg stemte på. Jeg er ikke enig i det makta bestemmer.

Ja, og det er vel egentlig hele problemet. Det er ingen partier jeg er 100% enige med. Hadde man enda kunne shoppet saker, for det er jo enkelte ting som er viktigere for meg enn andre. Men akkurat det går ikke an å angi på stemmeseddelen. For tenk om politikerne ikke gjør de viktigste tingene på lista mi, men heller utfører de jeg er uenig i?

Jeg har tatt en hel rekke med valgomater for kanskje å lande på hvor stemmen min skal gå i år, men alle gir forskjellige resultater. Hadde jeg i det minste holdt meg på en side, men neida, jeg hopper i alle retninger. Tanken på å sette i gang en høylytt elling i valgavlukket har slått meg. Tipper det i alle fall hadde vært underholdning for valgfunksjonærene.

Men jeg har bestemt meg nå tror jeg. Jeg håper bare det er et godt valg!

Abelone

3 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

