Innbruddstyver velkommen

Det har blitt et sikkert sommertegn: Advarslene i avisene om at man ikke må fortelle at man skal reise bort i sosiale medier. (f.eks. her, her, her eller her). Jeg kommer stadig opp i diskusjonen; er man mer utsatt for innbrudd dersom man forteller på sosiale medier at man kommer til å være bortreist? Inviterer man til innbrudd dersom man forteller at huset står tomt?

snapchat, ut på eventyr,

Snapchat er også et sosialt medie hvor vi deler mens vi er på farten. Oppmuntrer en slik deling innbruddstyver til å komme «på besøk»?

Vi sjekker inn på facebook, det likes og spres, plutselig er det mange som vet at du er borte. Ved påsketider ser jeg ofte konkurranser av typen «Hva skal du i påsken? Fortell oss hva du skal i påsken, lik og del! Vi trekker en heldig vinner av dette påskeegget.» Det ligger åpent for alle som vil se. Vi blogger stemningsrapporter fra påskefjellet, instagrammer sydhavsøyer og snapper kafebesøket med geofilter. Er det lurt?

«Nei» sier de fleste jeg snakker med. Overraskende mange av dem er likevel aktive på sosiale medier og viser at de er borte. Selv hevder jeg i diskusjonene at det ikke finnes noen bevis for at man er mer utsatt for innbrudd hvis man har lagt ut noe i sosiale medier.  Jeg har nemlig lett, men ikke funnet noe som tyder på at dette er riktig. Tvert imot, selv forsikringsbransjen sier de ikke har registrert det:

Det er alltid lurt å tenke over hvor mye en deler med andre i sosiale medier, men sjansen for at dette skal resultere i et innbrudd er veldig liten, sier Pål Rune Eklo, kommunikasjonsrådgiver i Gjensidige

Gjensidige har nemlig ikke registrert noen konkrete tilfeller av innbrudd som følge av at eieren har delt opplysninger i sosiale medier.

Kilde: http://www.framtidinord.no/article7838679.ece

Antall innbrudd har gått ned de siste årene til tross for at det stadig er flere som legger ut informasjon på sosiale medier.  Det er gjort tiltak, jeg skal ikke undergrave betydningen av det, men det er tross alt samtidig mer og fler som er på sosiale tjenester. Roam like home har trolig også gjort at vi er på sosiale tjenester oftere.

Noen hevder at innbruddstyver følger med i sosial medier. Jeg tror, i likhet med en del forsikringsselskaper, at det er like stor sjanse for at de følger med i nabolaget. Det er dessuten sikrere observasjoner. Selv om du er borte, så betyr ikke det nødvendigvis at huset står tomt…

Forøvrig sies det at det er en myte at de flest innbruddene skjer i feriene. Det er stort sett samme tall hele året. Jeg synes det har vært skremmende mange innbrudd på nattestid mens folk har vært hjemme de siste årene, men statistikken viser at 60% skjer på dagtid. Den store forskjellen er kanskje hvor god tid de har og at verdien på det som blir borte er større jo bedre tid de har?

De gamle rådene mot innbrudd er kanskje fremdeles de beste? Eller så har du noen nye tips her da (for ordens skyld; dette er en tulleside med morsomme artikler). Selv har jeg store planer om å skaffe meg ny dørmatte!

Ønsker deg en god sommer, uansett hvor i verden du tilbringer den!

Abelone

2 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

