Patriotiske jordbær

Det som er litt gøy er at det norske og amerikanske flagget har samme farger. Derfor kan man finne masse inspirasjon på pintrest ved å søke på «4th of July» (som jo er deres nasjonaldag). Disse jordbærene fant jeg der, og var bare nødt til å forsøke det selv.

Jeg hadde ikke blå glitrende kakepynt, så den måtte også lages. Det er lettere enn det kanskje høres ut som: bland konditorfarge og sukker. La tørke på et bakepapir. Om det klistrer seg litt sammen gjør ikke det noe, dette kan du lett «knuse» ved å klemme og brette papiret rundt når det er tørt.

Jordbærene dyppes i smeltet sjokolade og deretter i det blå sukkeret. Sett kjølig. Når det har stivnet er det bare å nyte. Om du ikke har hvit sjokolade vil jeg tippe at melis fungerer like godt. Særlig godt passer det nok å bruke de tidlige bærene som ikke er så veldig søte.

Lillebror elsker  jordbær, og disse kunne jeg visst gjerne lage flere av. Han så også potensiale for at disse kunne gjøres om og passe til halloween. Jeg tror han har rett.

Her er det jordbærene som avgjør hvor lang holdbarheten blir. En liten advarsel: der blå farger veldig. Så om du ikke har lyst til å ha blå munn hele dagen kan det kanskje være lurt å vente med disse til kvelden. Og skal du virkelig kose deg, så er min favorittsommervin Il Falchetto Brachetto d’Acqui, og den tror jeg passer perfekt til disse bærene (eller bare som en lett terrassevin på varme dager).

Og med det tro jeg at jeg er ferdig med 17.mai-temaet, og kan ønske deg en riktig god grunnlovsdag i morgen!

Abelone

3 comments

    1. Det er fremdeles litt usikkert, men arbeidsteorien er at jeg fargelegger hvit sjokolade oransje, dypper bæret i den og lar det tørke før jeg pynter med vanlig sjokolade. Muligens blir det også noen med kakepyntøyne.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

