10 fakta om passord

Det er en dag for alt, og i dag er det passorddagen. Du kan selvsagt bruke dagen til å sende et kort, men viktigere er det kanskje at man gjør seg noen tanker om passord og bruken av dem? Skal man tro de faktaene jeg har funnet om passord, kan vi alle bare be om sinnso til å godta at passordet vårt vil bli komprimitert, mot til å forandre våre passord og visdom til å finne på et bedre. Både du og jeg vet bedre, og en vakker dag skal vi oppdatere passord (problemet nå er bare å huske hvor man har konto…). Så jeg skal ikke mase om oppdatering av passord i dag. Jeg gir deg derfor heller noen morsomme fakta om:
passord-key

  1. Når folk blir bedt om å inkludere ett nummer i passordet sitt, legger flertallet til 1 eller 2 i slutten.
  2. 2/3 av oss bruker bare en eller to passord på alle nettjenestene sine.
  3. Og det er litt merkelig, for gjennomsnittlig har vi 6 unike passord for å beskytte 24 nettjenester.
  4. Lista over 10 på topp passord har nesten ikke endret seg de siste fem årene.
  5. Mange dataeksperter mener nå at hyppige passordendringer faktisk gir dårligere datasikkerhet.
  6. Et passord med åtte karakterer (tegn) som bare består av store og små bokstaver har 200 millioner mulige kombinasjoner.
  7. Må man bruke stor bokstav, er den som regel i starten av passordet, og den blir etterfulgt av en konsonant.
  8. Mens kvinner bruker personlige navn som passord, bruker menn hobbyen sin. (Rødstrømpen i meg lurer på om vi har et likestillingsproblem her)
  9. Men navn på kjæledyr brukes i passord 3 ganger så ofte som navn på familiemedlemmer.
  10. 47% har passord som er minst 5 år gamle.

(kilde 1 ,kilde 2, kilde 3, kilde 4)

Kjedelig lesning? Da kan jeg kanskje kvikke deg opp igjen? Også er det jo greit å fortelle hackerne hva de kan forvente seg

Det er i grunnen for godt vær for tiden til å sitte inne på en datamaskin. Men dersom du likevel skulle følge for å sikre deg, er mitt stalltips: to-faktor autentisering der det er mulig og bruk en passordhusker du stoler på (hvilken det er kan selvsagt diskuteres, de fleste har det blitt funnet hull i. Riktignok rettet nå, men hvem vet hvilke andre feil som finnes der?).

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

