Dag: 8.april 2017

Hjemmelagde kolibriegg

Påskeharen har vært her!

Rart med det hvordan vi styrer og ordner før jul, men ikke like mye før påske. Det har sikkert litt å gjøre med at veldig mange av oss reiser bort i påska, og det er ikke alt som er like lett å ta med seg på fjellet. Da er det jo lettere å stikke innom butikken og kjøpe godteri i løsvekt. Og det er ikke noe galt i det, jeg kommer nok til å spise noen kilo med godteri i løpet av påska selv.

Men hvis du har lyst til å lage noe hjemmelaget påskegodt – og liker marsipan – da anbefaler jeg hjemmelagde kolibriegg. Jeg tar gjerne marsipanen litt grov og ikke fullt så søt som kjøpemarsipanen. Fordelen med å lage dem selv er dessuten at de kan gjøres litt mindre enn de kjøpte kolibrieggene. Et helt stort kolibriegg er vel kanskje i overkant for de fleste av oss?

Søte fristelser. Klarer vi vente til påske? (Svaret er nei…)

250g mandler
125g melis
eggehvite fra 1 egg

konditorfarge
sjokolade
tuttifruttistrø

Skold mandler, la tørke et døgn (men jeg har gjort det samme dag også)..
Mal dem to ganger i mandekvern (jeg har lagt min elsk på tupperwares fusionmaster rivjern).  Bland godt sammen med melis og eggehvite. Tilsett konditorfarge og form som egg (engangshansker er et godt tips, det kan sette litt farge på hendene).

Smelt sjokolade og dypp eggene. Strø tuttifruttistrø eller annen kakepynt over. Sett til tørk til sjokoladen har stivnet og oppbevar dem deretter i en tett boks i kjøleskapet.

OK, jeg skal komme med en innrømmelse. Jeg har ikke laget denne marsipanen nå. Det er faktisk rester etter jula. Siden jeg gikk på en nullgodteriutfordring her på nyåret har de ligget i en tett metallboks i kjøleskapet siden jul. De som allerede var tilsatt konditorfarge har tatt litt smak, mens de som var «ubehandlet» var helt perfekte å farge og bruke nå. Ryktene sier forøvrig at marsipan kan fryses også. Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg ser ingen grunn til at ikke det skulle stemme. Så om du mot formodning skulle ha marsipan til overs kan du jo forsøke å fryse det.

Abelone