10 uimotståelige påskefristelser

Nå nærmer det seg påske, og påska er godteri høytid nr 1. De siste årene har butikkjedene hatt priskrig på smågodt før påske. Det spises ca 20 millioner kvikk lunsj i påskeuka (2012 tall fra e24). Nidar regnet med å selge 23 millioner påskefigurer, og det ble solgt 8,5 millioner freia påskeegg i 2011. 

Påskekylling eller badeand, det er spørsmålet. Disse rakkerne er uansett marengs, og skummelt gode.

Jo, sukkerinntaket er høyt. Likevel er det ikke like mye styr med å bake og ordne før påske som vi har før jul. Eller er det kanskje bare vi som ofte reiser bort og derfor ikke gjør så mye til påske? Hos oss er det et godt år de gangene påskepynten kommer fram…

Uansett, jeg har funnet noen uimotståelige påskefristelser som faktisk er mulig å lage. Jeg er helt gjennomsnittlig, kunstneriske kreasjoner blir sjelden i nærheten av originalen. Men disse her tror jeg faktisk er mulig å lage. Noen av dem har jeg tenkt å forsøke meg på, andre har jeg noen tanker om hvordan skal forbedres. For eksempel høres ikke nudler dyppet i sjokolade veldig fristende ut… 

  1. Fylt påskeegg
  2. Oreo kylling og påskehare
  3. Et muffinsrede med egg
  4. Kyllingskjeks med smak av sitron
  5. Sjokoladereir
  6. Påskekylling
  7. Italiensk påskebrød
  8. Hjemmelaget marshmallowsegg
  9. Sjokoladebark
  10. Fylte påskekjeks

Perfekt stekt marengs, sprø utenpå og seige inni. Tenker kanskje de bli en liten påskedessert, kanskje med is og jordbær?

Baker du til påske?

Abelone

13 comments

  1. Glede meg t du skal prøve ut noe av dette på hytta i påsken 🐤 oreo kylling og påskeharen, og ikkje minst det italienske påskebrødet hørtes spennende 😉

    1. Mye no-bake også her, og da er det vel mer gøy enn baking? Så forresten noen skikkelig søte kanelboller formet som kaninhoder her forleden. Det hadde kanskje vært noe for deg som er en kløpper på kanelboller? Var vel egentlig bare å rulle opp litt slik at man kunne forme ører. Rosiner som øyne og mandelskiver som tenner. 🐰

      1. Skal jeg dømme utfra bildene du har vist vil jeg si definitivt! Veldig glad i kanelboller, men mine blir liksom ikke helt rett. Vet ikke helt hva som er feil (selvsagt, for da hadde jeg jo rettet dem opp…!), men ett eller annet er det.

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

