Hvordan lage verdens best cakepops

Disse monstrene skremmer ingen (utenom kanskje badevekta)

Som jeg fortalte i går, så gikk ikke alt helt etter planen da jeg skulle bake til sønnens bursdag. Men hell i uhell, resultatet ble supergode cakepops. Beskjeden som jeg er deler jeg selvsagt oppskriften på verdens beste cakepops! 

Tomt for bakekakao, lite melis, og mange eggeplommer, noe tilpasninger til oppskriften måtte til. Men for at du skal ha noen sjanse til å gjenskape det, må jeg selvsagt oppgi hva jeg hadde oppi røra.

Muffins:
100g smør/margarin
2 dl sukker
5 eggeplommer (oppskriften sa tre egg)
2 ts bakepulver
1 ts vaniljepaste (evnt vaniljeekstrakt eller vaniljesukker)
4 dl hvetemel
2 ts options kakao (tomt for bakekakao, man tar hva man har)
1,5 dl melk

Smørkrem:
150g smør
100g melis (normalt ville jeg nok hatt mer, men det var tomt, så…)
100g lys kokesjokolade

Sjokoladetrekk:
2 plater hvit sjokolade
En god klump med delfiafett
konditorfarge
godteri til pynt

Visp smør og sukker lyst. Tilsett eggeplommene og rør godt. Bland inn hvetemel, vaniljepasta, kakao, bakepulver og melk og rør godt.

Fyll muffinsformer 3/4 fulle og stek på 180 grader i 15-20 minutter. Forhåpentligvis ser de nå omtrent ut som dette:

img_1890

Slik blir mine muffins…

Hvis ikke de gjør det, beklager, jeg vet ikke hva du gjorde feil (eller riktig alt etter som man ser det). Den gode nyheten er likevel at dersom du mot formoding skulle ha fått til perfekte muffins, så kan du likevel lage cakepops. Det gjør du slik:

Jeg er ikke helt klar for kakekrigen, men jeg skal ha kred for kreativitet 😃

Ta av papiret og smuldre opp muffinsene i en bolle. Tilsett smør, melis og hakket sjokolade. Bland godt. Konsistensen blir til slutt nesten som cookiedough (hørte du forresten at i New York står folk tre timer i kø for å spise kakedeig?). Form til kuler og sett kaldt.

Smelt hvit sjokolade og delfiafett. Rør inn konditorfarge til ønsket farge. Her har jeg brukt blå. Ta litt sjokolade på pinnen og stikk inn i kula slik at den fester seg litt. Dypp kula i sjokoladen, la den renne av litt og pynt med godteri. Sett dem i et glass eller i en potet og la dem tørke i kjøleskapet. Forsøk å ikke spise dem opp før selskapet. 
Et tips til slutt; grillspidd er perfekte pinner. Jeg fant ikke dem, så jeg brukte slikkepinnepinner. De var i overkant myke. 

Abelone
P.S. Hørtes dette kjent ut? Joda, been there, done that, den gangen i påskedrakt

2 comments

    1. Jeg vet hvor grillpinnene mine skal være… på tide å rydde boden så kart og terreng stemmer overens!
      Kjempefine er ikke adjektivet jeg vil bruke om dem, men jeg takker for komplimenten. 😃

      Likt av 1 person

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

