Vi er lykkeligst!

På lykkedagen (jepp, det er faktisk «international day of happiness» i dag) publiseres årets lykkerapport. Og nordmenn er lykkeligst i verden! Ikke på grunn av oljepengene, men på tross av dem. Lykke kan fremdeles ikke kjøpes for penger. Eller jo, du blir ulykkelig om du ikke har penger nok til å dekke grunnleggende behov, men du blir ikke mer lykkelig av å ha mye penger visstnok. Menneskelige relasjoner blir visst mer kompliserte når det er mye penger involvert.

Nordmenn er lykkeligst, men statistikken viser likevel et annet bilde. 1 av 4 jenter i 10.trinn og videregående har depressive symptomer. Faktisk helt ned i barnehagealder kan man se det, 2,6 % av guttene og 1,5% av jentene hadde depresjonslidelser i følge en undersøkelse. Blant ungdom har mellom 15 og 20 % klare symptomer på depresjon. (Kilde: https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Oppvekst/Helse/Psykisk_helse/). Også blant de voksne er det problemer, mellom 6 og 12% av befolkningen er deprimert til en hver tid (kilde: https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykiskelidelser/depresjon—faktaark/). Det er mye. Hvordan kan vi toppe lykkeskalaen når så mange av oss er deprimerte?

Uten sammenlikning med det overstående forøvrig, hva er egentlig lykke? Jeg liker definisjonen i lykketesten (ja, for det finnes faktisk en test du kan ta for å finne ut om du er lykkelig!):

Lykke er (…) en tilstand av velvære hvor man synes at livet er godt, meningsfullt og verdifullt, man opplever ro i sinnet, ser lyst på framtiden, har kontroll over livet og synes at man får brukt sine evner eller talenter og kan berike andres liv.

Jeg tipper at du allerede vet svaret på den testen før du tar den. Om du må ta en test for å finne ut om du er lykkelig (nok), da er du kanskje ikke det? Kanskje streber vi av og til litt vel mye etter lykke? I alle fall gjør jeg det. Men hverdagslykken er nok viktigere enn de vanvittige toppene hvor man er sykt lykkelig. Og hverdagslykken den er der, om jeg bare tar meg tid til å kjenne den. For meg er f.eks. lykke å

  • lukke øynene, vri hodet mot sola og kjenne at den varmer
  • finne årets første hestehov
  • leve meg inn i en bok
  • ikke bli avslørt når jeg snikspiser sjokolade
  • høre bekken sildre eller bølgene klukke
  • le med gode venner
  • kjenne lukta av nybakt brød
  • høre barn le i utendørs lek
  • gå barbent i gresset
  • komme hjem til nyvasket hus

Det skal med andre ord ikke så mye til. Desverre er det ikke alltid jeg husker det… 

Er du flink til å ta deg tid til hverdagslykken?

Abelone

3 comments

  1. Jeg burde absolutt være flinkere til å nyte hverdagslykken:
    * gode klemmer fra barna
    * at jeg og mannen har det fin sammen
    * lubne armer rundt nakken
    * den rolige pusten og deilige varmen fra minsten som vil sove sammen med mamma
    * barn som våkner tidlig
    * barn som krangler (ja, det er ikke alle som får barn eller noen har mistet sine).

    Også blir jeg lykkelig av å lese dine skriblerier ❤

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

