Start hjemme

Vi er noen skikkelig miljøverstinger, stort hus og høy inntekt gir masse utslipp.

Hvis vi skal nå FNs klimamål må vi redusere klimautslippene knyttet til hjemmene våre med 25% innen 2020. IKEA hadde nylig en utfordring hvor man kan beregne hvor mye man bruker og forsøke å redusere dette. Men jeg kjenner at jeg stritter imot allerede ved beregningen. For det er ikke mange opplysninger som skal til for å beregne hvor mye CO2 vår husholdning slipper ut. Jeg trenger bare å oppgi areal, samlet inntekt og antall personer i husholdningen over og under 16 år. Er virkelig disse opplysningene nok for å beregne hvor mye vi slipper ut? Neppe. Dette vil jo komme an på hvilke tiltak vi allerede har gjort! Jeg synes det er flott at en stor kjede kan ha fokus på miljøvern. Vi må alle bidra, og små endringer kan alle gjøre. Men den beregningen var i overkant lettvint eller?

Jeg har ikke vært med på utfordringen, så muligens hadde det sett bedre ut om jeg faktisk deltok. Jeg skylder selvsagt på at jeg oppdaget den for sent. Men litt har det også med å gjøre at jeg så hvordan beregningen ble gjort. Er løsningen at alle selger husene sine og flytter inn i små leiligheter? Vil jeg da nå mitt klimamål om reduksjon? Men OK, la oss se på tiltakene kampanjen foreslår. Hvordan ligger vi an der?

På stua:

  • Skru ned temperaturen
  • Dra ut pluggen
  • Ta vare på det du har
  • Skift til LEDpærer

Alle pærer som kan være LED i de lampene vi har i dag er LED. Å skifte fungerende lamper er jeg skeptisk til at vil hjelpe miljøet. De pærene som ikke er LED hjelper dessuten til med oppvarming. Som bringer meg til neste punkt: oppvarming. «Senk temperaturen med to grader – til 20 grader» foreslår den som tiltak. Jeg sitter ofte slik på stua:

 

Under et teppe. Det er ikke over 20 grader her for å si det sånn. Styringsenheten vår er ødelagt, så nattsenking får vi ikke gjort for øyeblikket. Derfor har vi det litt kaldere hver dag og fyrer heller litt med ved. Usikker på hvor miljøvennlig det egentlig er med peis, men det er koselig da. Forhåpentligvis får vi fjernet oljefyren i løpet av året, så her snakker vi store klimabesparelser.

Sofaen jeg sitter i for øyeblikket ble kjøpt brukt for noen år siden. Stolene foran TV’n kjøpte vi med penger vi fikk i bryllupsgave for 13 1/2 år siden. Stolene spiser det de merkeligste ting og snurrer av seg selv, men er fremdeles herlige å sitte i.

Når det gjelder å dra ut pluggen har vi nok litt å hente. Har laget meg ladestasjon på kjøkkenet til alle disse duppedittene som trenger lading, og den står alltid plugget i. Jeg vet det trekker litt strøm, men det blir for upraktisk om jeg må sette i stikkontakten i selve laderen også – jeg har forsøkt, men det endte med tårer hver gang enheten ikke hadde blitt ladet fordi den ikke var plugget i. TV’n står på stand-by, og jeg må innrømme at jeg nok alt for ofte har lyset på i rom vi ikke er i. Likevel, jeg er redd jeg må innrømme at jeg ikke er veldig villig til å gjøre noen endring der.

En digresjon: i filmen har de en del stearinlys på stua. I 2014 solgte IKEA stearinlys med palmeolje. Vet ikke om det er tilfelle fremdeles i dag, mange andre butikker har fjernet palmeoljen. Tror også det selges lys av parafin der, det er heller ikke helt uproblematisk. Så hvis man skal brenne lys, så bør man kanskje velge et svanemerket?

På badet:

  • Skru av vannet når du pusser tennene
  • Fyll vaskemaskinen
  • Heng opp tøy og håndklær etter bruk
  • Gi tørketrommelen en pause
  • Ta tiden i dusjen

Vi fikk vannmåler for noen år siden. Kommunen gikk over til å beregne vannforbruk ut fra kvadratmeter på huset. Vi beregnet at vi kom til å spare det inn kostnaden ved installasjon på to år – vi sparte det inn på under ett. Men det er klart vi ble også litt mer gniene på vannet da. Å la vannet renne når man pusser tenner er f.eks. helt fy-fy.

I gamledager var det mye fokus på sparedusj, er det blitt så standard at man ikke nevner det lenger? Husker vi hadde en regneoppgave på videregående om det. Ei venninne dusjet 5 minutter hver dag  i en vanlig dusj. Jeg dusjet 15 minutter annenhver dag med sparedusj. Hvem tror du brukte minst vann? Meg selvsagt. 5 minutter er likevel lenger enn man tror, og det er klart man blir ren på det, men skal man spare, så bør kanskje antallet dusjer i uka også tas med? 37% av oss dusjer hver dag. Jeg er glad i å ta et bad innimellom også da. Det hender til og med det skjer samme dag som jeg har dusjet, og der går det mye varmt vann… Og hvordan er det når jeg er i svømmehall? Må jeg ta med i beregningen min andel av svømmebassengvannet og oppvarmingen av den? (Og hvis det ikke teller, kan jeg da også trekke fra dusjing på treningssenteret?)

Håndklær gjenbrukes, klær som ikke er skitne også. Her begynner vi å merke at barna blir større, det er mer klær som fremdeles er rene etter en dags bruk nå enn tidligere. Så et bedre system for halvbrukte klær ønsker jeg meg (har du et supert organiseringstips her vil jeg gjerne ha det! Tenker kanskje noen kurver som står framme, men vet ikke helt). Men vi har ikke noe problem med å fylle opp vaskemaskinen akkurat! Håndduker tørker vi i tørketrommelen, jeg synes de blir for stive hvis de lufttørkes. Men det meste annet forsøker vi å tørke på snora. Det hender selvfølgelig at det går andre ting inn der, men stort sett ikke.

På kjøkkenet:

  • Kildesortere
  • Full oppvaskmaskin
  • Spar vann på kjøkkenet
  • Minsk matsvinn
  • Ta vare på restene
  • Spis vegetarisk
  • Bruk induksjonsovnen riktig

Kildesortering burde være en selvfølge. Men jeg må nok innrømme at jeg også synder der. Når man står med hundre ting å gjøre er det raskt å kaste det ene papiret i søpla. Det er jo bare et papir. Men det er jo ikke bare et papir en gang… Og når det er noe mat som har gjemt seg i kjøleskapet så lenge at det har begynt å gå mot søppelkassa selv, da hender det at både mat og boks forsvinner ut sammen. Men i det store og hele, så vil jeg si jeg panter flasker, leverer glass, metall og papir og sorterer ut matavfall (plast blir sortert ut automatisk i vår kommune). Men jeg blir stadig overrasket over hvor mye som havner i den grønne posen. Det tyder på at jeg skjærer av (for) mye på frukt og grønnsaker og vi kaster dessuten en del brød. 🙁 Middagsrester går veldig ofte i min matboks, eller de blir til «tapas» når det blir mange smårester. Det er likevel ikke på kjøkkenet den verste mangelen på kildesortering er, det er på badet. Der har jeg bare en søppelkasse, og der går alt. Jeg har dårlig samvittighet for linsene mine, dagslinser pakket i plastbeholdere. Men forfengeligheten seirer…

Hvis vi skal se på energiforbruk på lyspærer, så vet jeg om en storforbruker på kjøkkenet: stekeovnen. Det er litt trendy med raw mat, så kanskje det burde bli en anbefaling? Nja, jeg tror vel egentlig ikke at det er realistisk. På samme måte som jeg tror at det blir i overkant for «folk flest» å spise vegetarmat tre dager i uka. Å si at man skal halvere inntaket av meieriprodukter er muligens også litt hardt mål? Har egentlig ikke fått med meg at meieriprodukter var et problem før. Melk er jo sunt. Skjønner at kua må spise en del for å produsere melk, men den blir jo i tillegg kjøtt etterpå. Jeg er litt bekymret for alt søppelet yoghurtbeger og innpakning for oppskåret ost genererer da. Men det er omtrent det jeg har tenkt på om meieriprodukter i et miljøperspektiv.

Jeg er heller ikke helt sikker på om å spare på vannet har så mye for seg i denne sammenhengen. Forslaget er å sette vann i kjøleskapet i en mugge, så har du alltid kaldt vann tilgjengelig.For å holde det vannet kaldt går det vel energi til kjøleskapet? Klart, det er jo kjemikalier i å rensevannet, men skal man spare vann kunne like gjerne kanskje da rådet vært at man bruker vannet som kommer mens man venter på kaldt vann til vaskevann eller for å vanne blomster? (Eller vannet man skyller melkekartongene med for den del, litt sur melkelukt fra blomstene muligens, men godt for miljøet).

Usikker på hvordan man bruker en induksjonsovn «riktig», visste ikke at det var en feil måte. Men vi har induksjon. Full oppvaskmaskin. Vel… Den er full nok? Som regel er den stappa full, men det hender at jeg setter den på fordi det er praktisk å få ting unna. Det er f.eks. greit at vi har nok rene fat til neste måltid (og merkelig nok står det alltid kø på kjøkkenbenken før den er tømt).

Høres det ut som om jeg er i forsvar? Det er ubehagelig å endre på vaner, uansett om det er for miljøets del eller annet. Men det må jo til dersom vi skal snu utviklingen. Det er selvsagt fristende å si at vi må sette inn støtet i andre land. At det ikke hjelper at vi kildesorterer så lenge det daglig dumpes søppel rett i elva i Peru. Det er selvsagt et poeng. Men jeg tipper at det er i-land som produserer mest søppel også. Er ikke noe galt når det er billigere å kjøpe nytt framfor å reparere?

Skal vi snu trenden, så må vi kanskje ofte noe? Hva er jeg villig til å ofre? Og vil jeg synes det er rettferdig at naboen vasker halvfulle maskiner og dusjer lenge fordi han har liten leilighet?

Jeg har forresten vært  skikkelig flink i det siste med miljøtips nr 1: Bruk gjenbruksposer når du handler. Nå er poseholderen tom, og jeg lurer veldig på hva jeg nå skal kaste søpla i…

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

