Trygg på internett

Jeg fortsetter å «feire» merkelig dager. Dagens markering er faktisk kommet til Norge også, og temaet er noe jeg er veldig opptatt av: datasikkerhet. I dag er det Safer Internet day. Denne dagen skal øke kunnskap for å gi barn og unge en trygg og god digital hverdag. I år er temaet i Norge «be the change», og de ønsker å høre barn og unges egen stemme.

Likevel, vi har alle en rolle i det arbeidet, som foreldre, som bloggere, som medmennesker. Jeg tenker at noe av det viktigste vi kan gjøre er å gå foran som et godt eksempel, for det vi gjør, lærer vi barna våre at er greit. Det vi gjør, lærer også andre at er greit. Det er ikke greit å gjøre hva som helst bare fordi man sitter skjult bak et nick og skjult bak et tastatur.

Jeg synes det er vanskelig med barn på nettet. Fram til nå har jeg sluppet billig unna, hjemme hos oss det har det ikke vært noe særlig interesse for de sosiale funksjonene i spillene. Det begynner å komme nå, og med det må jeg finne balansen mellom at barna skal få ha privatliv og at jeg skal ha kontroll på hva de holder på med der. Jeg har ikke kapasitet til å sitte og se på hva de holder på med hele tiden. Ikke noen interesse av det heller. Og det er kanskje akkurat der det farlige ligger. At jeg ikke orker å sette meg inn alle muligheten i appene de bruker. For det er litt sånn, at siden jeg har satt aldersgrense for nedlasting av spill, så tenker jeg at de sikkert er trygge uten at jeg kontrollerer dem. Men det er dessverre ikke slik, det er et virrvarr av aldersmerkinger, og de stemmer ikke alltid overens med vilkårene heller. Jeg har prøvd å se på noen av spillene, men etter noen få minutter går jeg lei. Det jeg har sett har vært helt greit, men det betyr ikke at ikke det er funksjonalitet der som kan misbrukes. Mens jeg tror de er trygge hjemme i sin egen stue, så blir de kanskje utsatt for grooming rett ved siden av meg. Det er en skremmende tanke!

Hjemme hos oss er Clash Royale det store for tiden. Alle guttene i klassen er med i samme klan. Og mens jeg sitter å bekymrer meg for at dette kan brukes til grooming, så foregår det helt andre sosiale ting der. En dårlig taper kaster noen ut av klanen. En annen kamp endte i en krangel på chatten med stygg språkbruk mellom to av guttene. De har skværet opp i ettertid, men at de gjør det i utgangspunktet kommer litt overraskende på meg.  Så mens jeg tror de er trygge hjemme i sin egen stue, så blir de kanskje utsatt for utestenging og netthets rett ved siden av meg. Det er en skremmende tanke!

Jeg vet jeg burde ta en mer aktiv del i barnas spillinteresse, men jeg orker ikke. Om noe vil jeg heller kutte ned på tid med skjerm for meg selv, ikke øke den med enda mer. (Samtidig tumler jeg med tanker om hvor viktig tilstedeværelse er for ungene på den nye sosiale arenaen. Hvordan skal de kunne få høy status dersom de har veldig mye mindre spilletid enn de andre i klassen?) Jeg kan bare håpe at jeg har gitt dem trygghet nok til at de vil reagere og fortelle meg det den dagen de opplever noe som ikke er bra. 

Abelone

P.S. Trenger du inspirasjon til nettvett for barn? Her har du noen forslag:

Digiduck
Felix og Frida lærer nettvett
Vær smart ta gode valg
Donalds nettvett
Superetterforskerne

Forøvrig anbefaler jeg også filmen Cyberbully. Den er ikke av de beste filmene jeg har sett, men den var tankevekkende. Om hvor for ting kan utvikle seg, at ubetenksomhet ble en big deal. Om foreldrene som trodde de gjorde alt riktig og likevel ikke kunne beskytte barnet sitt. Den finnes på Netflix for de som er interessert. (Jeg burde selvsagt ikke oppfordre til å se piratkopier, men den finnes også på YouTube i fullversjon).

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

