Sjokoladefondue i en kopp

I dag er det sjokoladefonduedagen. Jippi! Jeg elsker sjokoladefondue! Enkelt, godt og med uendelig mange smaker.

Produsentene av fonduegryter, og det er ganske mange, vil påstå at du trenger en fonduegryte.Stor eller liten, ett eller annet må du ha. Det er ikke helt sant, i alle fall ikke når det gjelder sjokoladefondue. Jeg har faktisk opplevd at det blir for mye varme under slik at den koker eller svir seg i bunnen. Det går helt fint å bare ha det i en skål. Skulle den bli for stiv, ja, da er det bare å ta en liten oppvarming i mikroen, så er du klar for neste porsjon. 

Du skal selvsagt få en oppskrift også:
1 dl fløte
2 plater sjokolade (=200 gram).

Jeg bruker vanlig kremfløte, men matfløte funker også. Vanligvis bruker jeg mørk kokesjokolade, men andre typer har vært brukt ved behov.

Brekk opp sjokoladen, og smelt den i fløten. Dette kan du gjøre i en kopp på middels effekt i mikroen eller i en gryte på ovnen. Rør det godt sammen.

Det meste av frukt kan brukes til, bare å dele opp i passende biter. I tillegg til frukt er marshmallows og marsipan sikre vinnere på sjokoladefonduebordet. Har også hørt nevnt at saltkjeks er godt til, men det har jeg ikke forsøkt (enda).  

</p

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

