Råd mot skrivetørke

Det har vært stille fra meg en stund. Jeg mener oppriktig at det digitale livet er like viktig som «det virkelige livet», og at skillet mellom dem er hårfint. Det er likevel ikke alt fra hverdagen i «det virkelige livet» jeg kan dele. Det var kanskje ikke ment sånn, men jeg følte at jeg fikk kritikk for noe. Så mens jeg tenkte og bearbeidet trakk jeg meg bort. Rent rasjonelt vet jeg at jeg har rett. Jeg kan forsvare avgjørelsen min. Uansett om andre ikke likte den, så var det riktig for meg.

img_1480

Ny måned, nye muligheter. Snøen har latt vente på seg, men man trenger vel strengt tatt ikke gå på ski for å grille pølse? Kakaoen smaker minst like godt foran peisen.Og ski er egentlig ganske farlige saker. Snart er det fastelavn og vinterferie!

Jeg har gjemt meg i bøkenes verden. Så mye at jeg har kommet svært så godt i gang med årets leseutfordring (som i år er på 3 bøker i måneden). Men når jeg har hatt et langt opphold, er det vanskelig å komme i gang igjen. I hodet mitt må det neste innlegget være så viktig. Bety noe. Det er jo ikke slik, for det første er dere et takknemlig publikum, liker dere ikke det dere leser går dere videre uten noe mer om og men, og for det andre skriver jeg fordi det gjør meg lykkelig. Nei, det er ikke alt jeg kan dele. Og om jeg bare kan dele litt av livet mitt, er jeg ikke en del av problemet på nettet som idylliserer verden og gjør det vanskelig for mange? Jeg vurderte om jeg skulle slutte å blogge. Vinglet fra dag til dag. Hva er vitsen om jeg ikke kan fortelle alt? Hvorfor skal jeg gjøre noe som andre gjør så mye bedre? Bør jeg ha en digital detox, eller er dette noe jeg synes det er greit å bruke tid på? Mens jeg har tenkt, er det flere innlegg som har begynt å ta form i hodet mitt. Og jeg innså, at jeg så lenge dette er noe som gir meg energi, hvordan kan jeg slutte?

Jeg lovte bort råd mot skrivetørke. Man skal holde det man lover, men jeg har bare fire:

  1. Dropp perfeksjonismen. Det trenger ikke være perfekt, du trenger bare skrive noe.
  2. Ta en utfordring. Finn noen spørsmål fra et annet sted en blogg eller noe, stjel spørsmålene skamløst og svar på dem.
  3. Snakk med andre og les. Plutselig dukket det opp en ide.
  4. Diskuter med andre. Om du ikke helt vet hva du mener eller hvordan du skal ordlegge deg, ta en diskusjon med noen om temaet. Ofte blir det klarere i hodet da og du får gode argumenter for eller mot fra motparten.

Jeg har gjort nr 2. Jeg husker ikke hvor disse spørsmålene kom fra, av en eller annen grunn lagret jeg ikke kilden da jeg fant disse og tenkte å spare dem til en regnværsdag. Muligens stammer de fra en utfordring som har gått i blogglandia tidligere. Uansett, jeg stjeler spørsmålene slik at du kan bli bedre kjent med heksa, turjenta, lesehesten og godtegrisen meg.

 

 

Hvor gammel er du om fem år? 
Er dette en omskriving for å ikke bryte regelen «man spør aldri en dame om hennes alder»? Man skal visstnok ikke kalle damer for jenter, men jeg er uansett avslappet med tanke på alder. Faktisk så avslappet at jeg er nødt til å regne ut hver gang jeg blir spurt. Jeg er 38 nå, så da er jeg altså… 43 om 5 år. Eller 44 hvis du spør etter midten av mai. Med andre ord, jeg er en 40-årskrise waiting to happen.

Hvor høy er du?
Jeg liker selvsagt å plusse på så mye som mulig, så jeg er i alle fall 167,5. Runder gjerne opp, men de sier at ryggen blir kortere med årene og at man krymper. Så det er mulig at jeg bør runde nedover neste gang jeg skal ha pass…

Når står du opp?
Klokka står på 6.30, men jeg har i det siste blitt veldig glad i snoozeknappen igjen. I dag klarte jeg å kave meg ut av senga 6.40

Hvem ringte du sist?
Moren min. Jeg burde ha ringt rørleggeren, men det er visst veldig vanskelig å huske.

Hvem ringte deg sist?
Moren til en kompis av lillebror. Han hadde lyst til å være med dem hjem etter SFO, og hun lurte på om det var greit. Akkurat hun er av en eller annen merkelig grunn lagret under «mamma’n til» – i tillegg til to oppføringer på riktig måte. Trolig har jeg fått nummeret første gang før jeg fikk det fra en adresseliste.

Favorittfarge
Jeg påstår at det er blå, men bevisene tyder på at det ikke er helt sant.

Foretrekker du å ringe eller sende sms? 
Hæ? Altså det blir som å spørre om jeg foretrekker å fly eller kjøre bil. Det kommer an på situasjonen. Stort sett synes jeg SMS er greit. Da kan mottakeren svare når det passer, og jeg kan dessuten bla tilbake og se hva vi ble enige om. I perioder hvor det er litt mange avtaler hender det at detaljene glipper, da kan det være greit å kunne sjekke. Men er det noe jeg trenger svar på her og nå, eller jeg ikke helt vet hvordan jeg skal formulere meg, da er det greit å ringe.

Hva er ditt favorittsted?
Når jeg lukker øynene og skal finne mitt happyplace, er det hytta som dukker opp. Dette er ei hytte nært Røros som min bestefar fikk satt opp for 50 år siden. Fremdeles min mors, men de siste par årene har vi pusset opp der. Etterhvert som rommene tar form får jeg nye favorittsteder i hytta. Akkurat nå er det i kroken med godstolene. Derfra kan jeg kose meg med å se ut eller på peisen. Faktisk ser ikke fasade helt lik ut lenger. Døra er flytta, trappa er borte, og det er nye vinduer over alt. I år er planen å få inn forbrenningsdo. Gleder meg vilt til å slippe å gå ut når det er mørkt, vått og kaldt.


Hvilken sang hørte du på sist?

Jeg vet av Siri Nilsen. Det har aldri slått meg at dette er en kjærlighetssang. For meg handler den om at uansett hvordan du tryner, så går det over. Det er ingen vits i å dvele ved det, børst skiten av deg og opp igjen. Dessuten handler det om at delt bekymring er halv bekymring. Det hjelper når noen andre er enig med deg. 

Hva skremte deg om natten som barn?
Jeg var mørkredd (men ikke fortell det til ungene, jeg forsøker å overbevise dem om at mørket ikke er farlig. Satser på at det er en fase), så det var mye som var skummelt. Men den aller skumleste opplevelsen jeg hadde en natt var denne: Jeg var ganske stor da jeg en natt våknet og hørte lyder rett over meg på loftet. Dette rommet var ikke så ofte i bruk, så jeg var sikker på at det måtte være innbruddstyver. Jeg fant ut at det tryggest ville være å late som om jeg sov når de kom ned til mitt rom. De romsterte veldig mye der opp, og de holdt på lenge. De kunne ikke være redde for å bli oppdaget slik som de holdt på. Og hva i alle dager kunne vi ha gjemt i veggene som gjorde at de lette så nøye? Etter å ha hørt på dem i over en halv time bestemte jeg meg for at jeg måtte klare å snike meg ned til foreldrene min. De hadde først ikke noe tro på meg, men faren min ble til slutt så lei av å høre på at jeg insisterte på at det var noen der at han bestemte seg for å undersøke. Straks han kom en etasje opp hørte han det også. Han bevæpnet seg med en vedkubbe, listet seg opp og rev opp døra. Og der satt broren min og en kompis og spilte spill. Jeg ler fremdeles av beretningen om hvor forskrekket de så ut. De hadde gått opp der for å ikke forstyrre meg som sov istedenfor å settes seg på stua hvor de vanligvis satt. Så hadde en av dem sittet og vippet på en stol, og det var romsteringen jeg hørte.

Hvor mange puter har du i sengen?
To. Det varierer litt hvilken jeg bruker utfra hvor høyt jeg vil ha hodet. Men mest ligger den der fordi det hender, om en sjeldnere og sjeldnere, at det kommer ey barn eller to oppi senga. Da vil jeg gjerne få beholde hodeputa mi.

Hva var det siste du kjøpte?
Utenom mat ramlet jeg over et salg forleden og endte opp med en ny rød topp og en rød genser. Har alltid tenkt at rødt ikke er en farge for meg, men jeg har muligens tatt feil.

Har du stasjonær eller bærbar pc?
Stasjonær hjemme og bærbar på jobb, men jeg blogger i stor grad fra mobilen.

Foretrekker du sko, sokker eller barføtt?
Det var et vanskelig spørsmål. Barføtt hvis det er varmt nok, sokker ellers. Begge disse passer uansett ekstremt dårlig sammen med plantar facitt som jeg har slitt med en del år nå, jeg er fullstendig avhengig av sålene mine. Jeg reiser ikke langt uten inneskoene mine.  Det går ganske greit altså, men det største problemet jeg har er pensko. Jeg har ikke funnet noen fine hvor det også er mulig å få plass til såler. Har forsøkt å teipe de gangene jeg trenger pensko, men det blir ofte litt trangt i skoa. (Så hvis noen vet hvor jeg kan få tak i pensko med plass til fotseng, hyl ut!)

Hvilken iskrem er din favoritt?
Altså, jeg har et is-gen (bindestreken er satt inn der med vilje for å øke lesbarheten, jeg vet at det ikke egentlig skal være der). Så all is er god is. Utenom en del salt lakris da. Også foretrekker jeg fløteis framfor sorbet. Det skal være bra kaldt før det er for kaldt for is! Hvis jeg må velge… Kan jeg svare tivoli is? Den kjøper man altså på tivoli i København, og den har 3-5 kuler, softis og en skumbolle på toppen i tillegg til saus og strø. Sånn ganske akkurat passe stor.

Hva står det på den siste meldingen du sendte?
👍🏻 Jepp, så enkelt kan det gjøres, tommel opp. Det var for å bekrefte en avtale.

Hvilken dessert er din favoritt?
Oh, jeg elsker dessert! Kan jeg bare velge en favoritt? På sommeren er tilslørte sommerpiker friskt og godt. På vinteren tar jeg gjerne sjokolademousse. Ellers sjokoladefondue, det passer alltid. Forresten, på søndag er det sjokoladefondu dage. Helt på ekte. Kunne ikke passet bedre.

kaffeLiker du kaffe?
JA! Er jeg avhengdig av kaffe? JA! Det tok lang tid før jeg begynte å drikke kaffe, men nå kan jeg ikke klare meg uten. Jeg er av de som får vondt i hodet om jeg ikke drikker kaffe. Når jeg er syk frister imidlertid ikke kaffe, så da må jeg få i meg litt cola zero eller pepsi max for å få dekket behovet. Forøvrig er dette et ganske godt flytskjema om kaffe – det er alltid behov for kaffe. OK da, det kan bli for mye kaffe også. Og er det dårlig kaffe står jeg heller over enn å få i meg skvipet.

Hva drikker du helst frokost?
Appelsinjuice, gjerne ferskpresset, men det blir bare til helgefrokosten. På hverdager drikker jeg sjelden noe til frokost, om jeg gjør det er det vann.

Drømmereisemål?
Jeg liker å reise, og jeg har jeg har vært et par steder.Det er mange steder jeg har lyst til å besøk, både nye steder og steder jeg har vært før. Det hender jeg drømmer om å slutte i jobben, selge alt vi har og reise avgårde noen år. Enkelte ting egner seg best som flyktige drømmer. Men jeg har andre drømmer som kanskje er mer oppnåelig. Etter at jeg krysset av Roma i fjor, har Venesia kommet opp som et drømmereisemål. Jeg har dessuten en liste over steder jeg drømmer om å overnatte. Kanskje jeg klarer å få til det en gang. Også driver jeg å tenker på om jeg skulle reist som frivillig i dråpen i havet.

Hvilken radiostasjon hørte du sist på?
Selv foretrekker jeg P4, men siden vi samkjører og mannen min ofte skrur på P3 i bilen, så det er sannsynligvis det jeg hørte på sist. Jeg er egentlig ikke noen stor radiolytter. Jeg foretrekker å bestemme min egen musikk. Eller lydbok.  Jeg er omgitt av så mye lyd hele tiden, så det er egentlig ganske godt å ha det stille også. Når jeg kjører bil alene er det som regel uten radio, og jeg hører aldri radio hjemme.

Nevn en historisk personer som interesserer deg?
De siste årene har jeg vært på steder hvor jeg har fått en del krigshistorie og lest en del bøker fra den tiden. Og det jeg ser er at det er historiene til menneskene som var der som interesserer meg. Øyevitneskildringene.

Bildet under er fra Berlinmuren og viser en del av de som døde der. De som opptok meg mest var barna det var bilde av. Holger H var et eller to år da han døde. Giuseppe Savoca var 6 da han døde. Jeg fant ikke foreldrene deres der. Hvordan kunne bare barna dø og ikke foreldrene? Ei heller andre på samme dødsdato. Hva skjedde, hva er historien deres? Wikipedia vet selvsagt svaret på hvordan de døde, så jeg har funnet det ut i ettertid, men jeg skulle gjerne hørt enda mer om historien deres.

berlin

Holger H var et eller to år da han døde. Giuseppe Savoca var 6 da han døde. Hva er historien deres?

Kan du noen andre språk enn norsk?
Jeg påstår at jeg snakker flytende engelsk, og har et ganske greit ordforråd. Skriftlig har blitt litt mer rustent etterhvert, stort sett går det greit, og dessuten er det så gode verktøy for rettskriving nå for tiden at man blir korrigert. Jeg har lært noe tysk og spansk, men har aldri brukt det nok til at jeg ble god i noen av dem. Nå har jeg dessuten ikke snakket de språkene på mange år, så jeg er usikker på om jeg lenger kan sette det på lista over språk jeg kan.

Hva bruker du helst penger på?
Må dessverre innrømme at jeg liker duppeditter og gadgets, så det blir litt av det. Leser også mye, og elsker kindelen min, så det blir en del bøker. Ellers er det opplevelser jeg liker å bruke penger på. Konserter, teater, reiser, kino, badeland, listen er uendelig.

Kan du stå på slalom?
Eh, jeg sto litt på slalom som barn, men det begynner å bli en del år siden. Bakken har blitt veldig mye hardere og lenger ned siden den gangen. Vi har snakket om at vi burde ta med gutta og forsøke slalom snart. Jeg er litt skeptisk. Så jeg bruker selvsagt plantar facitten som unnskyldning her!

Hva er har du nærmest deg nå som er rødt?
Disse perleblomstene som lillebror lagde til meg på SFO. De er nå bordpynt på kjøkkenbordet.

Jeg vil gjerne bli bedre kjent med deg, kan jeg utfordre deg til å svare på de samme spørsmålene?

</p

6 comments

  1. Endelig kom det lyd fra deg!
    Nå har jeg ventet, altså.

    Kjenner igjen det med terskelen som vokser hvis oppholdet blir for langt, en må bare kaste seg ut i det, tror jeg. Så blir det lettere når en kommer i gang igjen.

    Skriv om det du føler for, ofte fungerer det best. Og inspirasjonskilder: Ja, det funker strålende å lese litt her og der og ikke tenke så altfor mye før en taster selv.

  2. Jeg blogger hver dag, og flere ganger om dagen. Jeg har ikke en for høy terskel om hva det skal handle om, MEN jeg vil ha en FIN blogg. Skal ikke være søppel heller.Vil ha god variasjon av tegninger, foto, dikt, noveller, hverdagsfjas, ordtak, tull, konkurranser osv. Bloggen er for meg et sted jeg kan KOSE meg, også når jeg ikke gjør det ellers i hverdagen. Alt jeg opplever i hverdagen bør ikke deles med andre, men bloggen skal være der for at jeg skal kose meg, og gjerne bli kjent med folk. Jeg deler mye av meg selv, men ikke for PRIVAT likevel, mange måter å dele på 🙂 Jeg synes du har en herlig tone på bloggen din, viktige saker det, med stemningen når man kommer inn 🙂 Tilslørte sommerpiker hørtes godt ut, en herlig variant så jeg 🙂 Kan godt hende jeg tar de spørsmålene her ja 🙂

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

