Liten pose kan velte stort lass

Du har kanskje sett på Instagram at vi har vegetaruke? Alt sammen er denne posens feil! 

Advarsel! Denne posen kan gi uante konsekvenser!


Det hele begynte med at jeg kom over disse posene på butikken og tenke jeg at det var verdt forsøket. Miljøbevisste som vi er har vi forsøkt å innføre en kjøttfri dag i uka. Så da vi hadde taco sist uke, var det denne miksen som ble brukt som kjøtt. Den falt så godt i smak hos de tre tilstedeværende at vi ble enige om at vi godt kunne ha den fast til taco. 

Dagen etter hadde 9-åringen fått taco hos en kompis, og vi snakket om det i bilen på vei hjem. «Men det var sikkert ikke vegetar» sa jeg. Lillebror lurte på hva vegetar var, og når jeg hadde forklart at det var noen som ikke spiste fisk eller kjøtt kom spørsmålet fra 9-åringen: «kan vi bli vegetarianere?» Ehhh… 

Nå har jeg faktisk vært vegetarianer før. Ikke fanatisk, jeg spiste kjøtt når jeg fikk der servert, og jeg kjøpte det også ofte på restaurant. Men da jeg flyttet sammen med mannen hadde jeg ikke lyst til å ta på meg ansvaret for at vi fikk i oss alle næringsstoffene vi trengte. Dermed gikk jeg bort fra det. Så det var ikke så veldig skremmende å svare «ikke for alltid, men i en uke kanskje?» 

Dagen etter var det store protester mot at vi ikke kunne begynne allerede den dagen. Klarte å hoste opp noen pannekaker. Riktignok var det noe bacon involvert for 3/4 av familien, men et godt forsøk! 

En forsmak på vegetaruke falt i smak hos ungene

Lukta på disse nøttebollene var bare helt fantastisk. Smaken var også bra og de metter skikkelig godt.

På dag tre i vegetaruka har jeg konkludert at det blir mye rot på kjøkkenbenken av å lage mat fra grunnen. Men disse Hawaiiveganburgerne stekes i stekeovnen – og gir meg tid til å rydde benken mens middagen blir klar.

Etter dag tre angrer jeg på at jeg sa bare en uke. I morgen har 6-åringen ønsket seg vegetarpizza. Jeg er fremdeles litt usikker på hva jeg skal ta på toppen, muligens blir det en av de posene… Så en sterk advarsel: Hvis du ikke har lyst til å bli vegetarianer, hold deg langt unna de posene. De kan gi større konsekvenser enn en kjøttfri middag. 

</p

2 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

