Ikke akkurat shoppestopp, men…

Skjermbilde av telefonen min 2.januar. Viktig informasjon drukner i mengden.

Jeg rydder fortsatt hjemme, og jeg blir skremt over hvor mye som går ut igjen. En god ting med det er at jeg blir mer skeptisk til hva jeg trekker inn i huset, og det er jo bra både for miljøet og lommeboka. Jeg vil ikke gå for en shoppestopp, men kanskje jeg kan nøye meg med ting jeg trenger?

Vel, «trenger» er et ganske løst begrep. Jeg kjenner at jeg helt fint kan rettferdiggjøre det jeg «trenger». Særlig når jeg «trenger» det fordi det er på tilbud. Hvem liker ikke så spare liksom? Hvis jeg trenger treningsklær for eksempel, da vet jeg vel det uten at sportsbutikkene sender meg en e-post med ukens tilbud? Trenger jeg den mer fordi jeg kan spare 30% eller kan jeg like gjerne vente til jeg virkelig trenger den og betale fullpris? Eventuelt håpe at det er et salg akkurat da også.

Det er ikke tvil om at markedsføring på e-post har noe for seg. Jeg har ikke noen tall på det, men butikkene hadde ikke giddet å gjøre det om ikke det var slik. De ønsker økt salg, og de ønsker lojale kunder. Helst noen som kjøper litt mer enn de egentlig hadde tenkt. Derfor oppretter de fordelsprogrammer, kundeklubber og sender ut kundeaviser og tilbudsmail. Eller som det sto i en artikken på rb.no forleden «Kjøpmannen har ambisjoner om å øke med nye fem millioner i år». Miljøvern og økonomi går ikke sammen.

Et større problem for meg er at jeg drukner i informasjon. Når det blir så mye e-poster, så glipper viktig informasjon fordi det forsvinner i mengden. Disse markedsførerne vet hvordan de skal få din oppmerksomhet slik at blikket trekkes mot deres e-poster først. Jeg bruker gmail. Det har sine fordeler og ulemper bl.a. savner jeg muligheten for mappestruktur istedenfor etiketter. En ting jeg liker er derimot at er en fane som sorterer ut (det den tror er) reklame og sosiale media. Det fungerer ganske godt. Likevel, det blir mye. En god del ble hos meg til og med liggende utlest, og med stor kvote aldri slettet. Søk fungerer fint det, men kommer jeg noen sinne til  trenge å vite hva som var på tilbud i fjor? Forøvrig heller ikke ukeplanen til ungene for to år siden, men det var ikke de jeg snakker om akkurat nå da…

Uansett nå tar jeg grep og rydder i innboksen min (det er jo tross alt rydd maskina di måneden!). Så alle butikker jeg nå har meldt meg av nyhetsbrevet til: Takk for følget. Jeg vet hvor jeg finner dere når jeg trenger dere!

I fall du er i tvil om hvordan du kan gjøre det samme:

  1. Finn en utgave av et nyhetsbrev og finn muligheten for å melde deg av. På en del lister kommer det opp mulighet for å melde seg av nyhetsbrev på toppen, disse har virket dårlig for meg, så let heller etter avmelding nederst på siden og trykk på denne lenken.

    Avslutt abonnemet virker ikke alltid

    Let derfor heller nederst på e-posten

  2. avmeldIkke tvil selv om du blir møtt av triste hundeøyne og advarsel om alt du kommer til å gå glipp av. Du vet hvor du finner dem, og du kan alltids komme tilbake senere om du angrer (er du heldig får du til og med en eller annen bonus på nytt som ny nyhetsbrevkunde)
  3. mailSøk opp alle e-poster fra denne avsenderen, marker dem og trykk slett. Under opprydding nå har jeg sett at enkelte bruker forskjellige avsenderadresser. Usikker på hvorfor, de kan umulig skifte system så ofte. Kan det være for å unngå spamfilter?
  4. Gjenta til du har blitt kvitt de du ikke trenger. Når du bare har igjen de du faktisk ønsker å motta; les dem og slett dem. Du trenger ikke å beholde facebookvarslene du får på e-post eller?

 

Så spørs det da, om det blir kjedelig i e-posten min når jeg ikke lenger mottar disse e-postene. Hvis det aldri kommer noe nytt liksom. Kanskje jeg til og med skal vurdere om jeg skal putte på pushvarsling igjen. Når det bare kommer e-post jeg faktisk vil ha, da er det faktisk helt greit å få beskjed framfor at jeg sjekker type 50 ganger daglig om jeg har fått noe nytt.

Abelone

2 comments

  1. Jeg har liksom tenkt at jeg skulle slette meldinger om nye blogginnlegg (som er det jeg får mest av) en gang i måneden, men det sklir lett ut. Det blir lettere å kaste alle disse julekalendermeldingene, for de er uansett irrelevante nå. Så for min del er det lettere å gjennomføre slettinger/rydde etter tema, som etter desember, alt for 2016, alt som tilhørte Halloween i november osv.

    Når det gjelder Fb så må jeg logge inn via pc, så da slipper jeg masse mas derfra når jeg ikke ønsker det. Kjekt, synes jeg.

    Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

