En god ide – innfør denne NÅ!

Jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hvor god kilden min egentlig er, men i følge http://www.daysoftheyear.com er januar «clean up your computer month«. Jeg har funnet flere kilder som er enig, men nationaldaycalendar.com påstår at det finnes en egen dag for å rengjøre PCen din i februar. Jeg går for måneden, det kan ta litt tid å rengjøre en gjengrodd maskin… Det er mange tullete markeringer i USA, men denne er av de bedre og burde gjøres internasjonale umiddelbart.

Visste du foreksempel at tastaturet ditt kan inneholde 20.000 ganger flere bakterier enn toalettsetet ditt? Og at musa kan ha 45.000 ganger mer bakterier enn nedtrekkeren til toalettet? (Kilde). 1 av 6 har forøvrig farlige tarmbakterier på mobiltelefonen sin (Kilde). Riktignok finnes det ingen forskning som hvordan bakterier kan smitte fra mobiltelefon til mennesker, så kanskje vi ikke skal være så bekymret for det? Uansett, det kan være en god ide å ta en liten vaskerunde får fysisk og digitalt.

Fysisk:

  1. Tastatur rengjøres greit med fuktig klut. Du kan også bruke en bomullsdott eller q-tips med litt alkohol (jepp, vodka funker) på for å fjerne bakterier.
  2. Skjerm kan vaskes med en fuktig microfiberklut eller eventuelt spesialvaskemiddel.
  3. Fjern støv innvendig med trykkluft eller en støvsuger. Jeg skal selvsagt ikke oppfordre deg til å skru opp en laptop, men har du en stasjonær maskin kan du med fordel åpne den og fjerne støv. Ta særlig riller foran vifter, der samler det seg mye. Det er ikke mange tilfeller hvor datamaskiner har tatt fyr, men bedre føre var.

Digitalt:

  1. Hvis du ikke har gjort det på en stund: Ta sikkerhetskopi. Det er en billig forsikring!
  2. Fjern programvare som ikke er i bruk, ikke bare gjør de at maskina blir langsommere, men hvis de ikke blir oppdatert er de også en sikkerhetsrisiko.
  3. Sjekk at du har oppdatert programvare på de som er igjen. Mange oppdaterer seg automatisk, men jeg har opplevd at det har blitt hengende oppdateringer av ulike grunner kanskje spesielt på adobe reader, java og windows update.
  4. Ta en oppdatering av antivirusprogramvare og kjør en full sjekk.
  5. Ta en diskopprydding for å fjerne midlertidige filer (jeg anbefaler CCleaner fra Piriform)
  6. Defragmenter harddisken (med mindre du har SSD, da er det ingen vits i).
  7. Begrens automatisk oppstartsprogrammer (se etter systemkonfigurasjon under administrative verktøy)

Et siste ord på tampen: En eller annen gang blir maskina klar for utskifting. Det finnes mange fine måter å rebruke delene f.eks. tapedispenser, smykker, klokke og lampe, men før du begynner med hobbyprosjeket ditt, bruk et sletteprogram som f.eks. eraser på harddisken slik at ikke dine data kommer på avveie.

Abelone

P.S. Siden du nå først er så godt i gang, kanskje du skulle ta en kikk på om du virkelig vil abonnere på alle nyhetsbrevene du får? Det gir en veldig mye ryddigere innboks uten alle disse.

4 comments

    1. Jeg har forståelse for at ikke alle har interesse for å lære seg slikt, det blir som meg og reparasjon av sykkel eller bil. Jeg vil gjerne bruke det, men vedlikeholdet har jeg null interesse for. Likevel, jeg er 100% sikker på at du ville klare det om du fikk lyst!

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

