Julehilsen fra spam

fb7ynpbt0l8-mathyas-kurmann

Postkasser kommer i mange former og fasonger. Det er koselig å få en julehilsen enten den er fysisk eller digital.
Foto: Mathyas Kurmann

Det er koselig å få en julehilsen både i den ekte postkassa og den digitale (og med det mener jeg e-post, ikke digital postkasse som difi maser om). Klart det et koselig. Jada, jada, jeg skjønner at du masseutsender den, at det ikke er en melding som er skrevet bare til meg. Men trenger du egentlig å vise det til alle og enhver at du sender en hilsen til mange?

Ikke bare er det dårlig skikk å sende e-post til alle i kontaktlista di i til-feltet, jeg vil påstå at det er uproft. Muligens også i strid med taushetsplikten dersom du har slikt, men den diskusjonen skal jeg ikke ta nå. Men jeg reagerer når jeg får julehilsen fra kontaktpersonen min i banken og dermed får vite hvem andre som har fått lån hos henne. Jeg reagerer når jeg får vite navnet på alle som har leid hytte et bestemt sted. Og når jeg er en av over 300 mottakere på en e-post fra skolen kan jeg bare håpe på at det ikke er noen med onde hensikter på lista.

300 mottakere på e-posten. La oss håpe all på listen er snille.

En ting er at det på mobil er irriterende langt å bla ned før jeg faktisk kommer til informasjonen. Nesten like irriterende er det om flere på lista begynner å svare alle og drukner oss i e-post. Men verre er det at dersom noen på denne lista ønsker å sende ut reklame, hvem skal hindre det? Jeg har ikke sagt ja til at du kan dele adressen min med andre, jeg har ikke sagt ja til å motta reklame. Enkelte steder må jeg oppgi min primær e-post, og jeg stoler på at du ikke forteller den videre. Men en e-postadresse kan være gull verdt i markedsføring. Det ser vi jo på spam, hadde ikke noen hoppet på tilbudet, så hadde ikke noen giddet å spamme. Med gratis utsendelse trenger man ikke så mange som går på før det er verdt strevet. I motsetning til spammere som ofte prøver seg fram, her har jeg en hel masse adresser jeg kan bekrefte er reelle. Hva er du villig til å betale for det jeg vet? Selvsagt kan noen reagere negativt ved at de plutselig og ubedt mottar reklame, men hvem som har oppgitt adressen din er ikke lett å si. Det er kanskje harmløst? Hva hvis noen finner på å registrere din adresse på ulike steder slik at du begynner å motta store mengder e-post fra diverse lister hver eneste dag, er det like harmløst da?

Hadde alle fulgt kardemommeloven, så hadde det ikke vært nødvendig å tenke sikkerhet i det hele tatt. Dessverre er det ikke alle som er snille og greie. Og med denne lista vet jeg plutselig nok til å kunne begynne med phishing mot disse mottakerne. Jeg vet noe om forventet avsender, tilhørighet og interesse. Det skal ikke mye teknisk kompetanse til før jeg kan faike (som sønnen min side, altså jukse med) avsendernavn og adresse, logoer og forventet innhold som gjør at noen går på og avslører informasjon. Og siden jeg vet at mange er late, så er det en sjanse for at jeg faktisk kan lykkes med å overta e-posten deres – og dermed store deler av livet deres. Gjør det noe? Jeg tror du kan oppdage at du er mer avhengig av e-posten enn du tror. Det hjelper selvsagt med to-faktor autentisering, med det er fremdeles mulig å få ut mye informasjon. Opprette falske profiler som kan forveksles med din. Og plutselig er du strandet i utlandet uten penger. Eller trenger hjelp for å få kunne betale for en livsnødvendig operasjon. Brukt på riktig måte kan den til og med brukes til utpressing.

Selv om alt det der er ganske skremmende for en datajente som meg, så er det en ting som jeg synes er enda mer skremmende: at skolen, som skal lære mine barn bruk av IKT-utstyr, gjør slike tabber. Jeg håper i alle fall at det var en tabbe, ikke dårlig opplæring.

Abelone

Flere mulige e-post tabber: OUCH Juli 2014

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

