Fjerde del

bilde 2I dag er det fjerde søndag i advent, og siste del av adventsutfordringen. Spørsmålet lyder «Hvis du skulle gjort noe annet enn du pleier på julaften, hva skulle det vært (og hvorfor)?»

De siste ti årene har vi feiret på tre forskjellige steder (fire om du regner med at vi har flyttet), feiret med forskjellige slekninger, og vi gjort en del ting forskjellig. Noen ting er selvsagt likt, vi spiser grøt med en mandel i til lunsj (men noen ganger har det også være en sjokolade som premie i fall vinneren ikke liker marsipan). Det er ikke lenger hvert år jeg får sett tre nøtter til Askepott, jeg håper hvert år, men den er ikke like viktig lenger (i år har jeg tjuvstartet ved å se den på teater). Vi spise pinnekjøtt til middag, med litt medisterkake og pølser ved siden av, ungene liker nemlig ikke pinnekjøtt. Selv er jeg oppvokst med kalkun på julaften, men etter alle disse årene er ikke det lenger julemiddagen (den tar vi på lillejulaften). Noen ganger har vi gått i kirken, noen ganger har vi vært på kirkegården og tent lys, men det er ikke et fast rituale. En gang kom nissen etter middag, men de siste årene har han dukket opp på formiddagen. Han har forøvrig pakke til alle i familien, vi er nemlig alle snille hos oss. I fjor kastet ramplealven gavene ute av sleden til nissen og vi måtte ut og lete etter dem. Heldigvis hadde han lagt igjen noen spor! Veldig ofte får vi tegneserier eller spill av nissen, skulle tro han visste at vi trenger noe å holde på med på mens vi venter på at jula skal starte ordentlig. For oss voksne er multekrem desserten, men ungene er ikke så glad i det, så vi lager også sjokolademousse. Muligens innførte vi den egentlig fordi mormor har sukkersyke, det er i alle fall lavkarbovarianten laget fra bunnen. Så er det pakker etterpå selvsagt. Også blir det litt kaffe og julekaker langt utpå kvelden en gang. Selv om feiringene har vært litt forskjellige, så ser jeg egentlig ikke for meg at jeg kommer til å gjøre noe annet så lenge barna skal feire hjemme med oss. Og det er jo i uoverskuelig framtid.Vi drømmer om å feire jul på hytta, men selv om det er et mindre hus med færre bekvemmeligheter, så blir det jo «som vi pleier».

20131222-222227.jpgJeg har vært innom tanken å heller være med som frivillig på et julearrangement noe sted. Kanskje realiserer jeg det når barna har blitt store, men sannsynligvis ikke. Men hvis jeg skulle gjort noe helt annet på julaften, så er det det. Jeg er litt der at jeg ikke bare vil gi penger for å hjelpe, jeg vil gjøre noe aktivt.

Abelone

4 comments

  1. Man lager «sin jul» og så blir det varianter av den. Jeg tror det holder seg nesten livet ut. Nesten.
    God jul og måtte dere ha det fint 🙂
    Klem.

    Lik

    1. Ja, noe tar man med seg fra barndommen, andre ting endrer man. Det vanskeligste er å ta hensyn til alles ønsker når de går på tvers av hverandres.

      De beste ønsker for julen til deg også!

      Likt av 1 person

  2. Jeg er enig med Anja, om at man kan være hvor som helst bare hjertet er med. Jeg har bedt oss bort til venner i år, og jeg håper det blir en god erfaring. Venner er jo familie man velger selv ❤ Og jeg har de fineste ❤

    Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

