Hjemmebaktbrøddagen

Funfact om meg: Jeg skjønner ikke greia med eltefritt brød! Seriøst, jeg skjønner det virkelig ikke. Når jeg leser oppskriftene, så høres det ut som om det er mindre arbeid enn med vanlig brød. Men jeg får liksom ikke det til å stemme.

En tilfeldig oppskrift på nettet om eltefritt brød: Rør sammen ingrediensene dagen før, la heve. Ha godt med hvetemel på et bord og brett deigen sammen fra alle kanter noen ganger med hånden. Legg deigen med brettekantene ned mot bordflaten, legg bakebollen over deigen og la den så etterhev. Varm ovn og jerngryte, velt deigen over i den og stek først med lokk og deretter uten. Velt ut av gryta og avkjøl

Abelones måte å bake brød: Hiv alle ingrediensene i kjøkkenmaskina. La den stå og blande mens du selv går ut av rommet og slapper av med en kaffekopp. Skru av maskina og la deigen heve i bollen. Skru på maskina for å slå deigen ned. Fordel deigen i smurte former. Sett til heving midt i ovnen. Når brødene er så høye som du vil ha dem, skru på stekeovnen. Etter halv tid, demp temperaturen og sett brettet på nederste rille. Velt brødene ut av formene og avkjøl. (Hvis du trenger en mer nøyaktig oppskrift på brødet jeg baker, så finner du det her.) 

Jeg kan liksom ikke skjønne at jeg har mer jobb med brødet mitt enn et «eltefritt «. Det er kanskje annerledes om man ikke har kjøkkenmaskin, men jeg må innrømme at jeg hadde ikke vurdert å bake brød uten kjøkkenmaskin.

Grunnen til at jeg kom på dette med eltefritt brød er at det er det faktisk er «homemade bread day» i dag – ja, jeg tror det finnes en dag for det meste. Har du skjønt greia med «eltefritt»? Er det mindre strevsomt å røre enn å elte? Mindre strevsomt å brette enn å kna? Eller er det virkelig verdens beste brød? 

Selv får jeg ikke bakt brød i dag. Stekeovnen min har gått i stykker. Det er kun varmluft som «virker», men den har det med å skru ned temperaturen til 160 grader etter eget forgodtbefinnende. Jeg har selvsagt bestilt ny fancy ovn, men så ble den visstnok knust på vei hit. Så da sitter jeg her da, 37 dager før jul, med en ovn som ikke liker høye temperaturer. Det er kanskje mulig å bake brød på 160 grader varmluft også? Jeg har egentlig aldri forsøkt, men jeg er såpass lat at jeg lar det være unnskyldning god nok for å droppe det – til ungenes store gleder, de liker kjøpebrødet bedre enn mammas hjemmebakte. Men snart må vel den ovnen være på plass og da, da blir det brødbakst igjen (for ikke snakke om 7 slag til jul!). 

Abelone

7 comments

  1. Metoden for det eneste eltefrie brødet jeg baker er å blande alle ingrediensene, la heve i bollen 1-2 timer, heller over i form, etterhev og sett i ovnen. Jeg bruker stor kakeform. Det er temmelig enkelt. Resultatet er et annerledes brød enn det som bakes på vanlig, tradisjonell måte, så det er egentlig et spørsmål om smak og behag.

    Jeg baker gjerne for hånd, men trives best med en litt mindre deig. Å stikke fingrene i deigen, og den duften som stiger opp.. det liker jeg!

    Lik

  2. Jeg har ikke kjøkkenmaskin og klarer meg helt fint med å elte deigen. Hvis jeg en gang får leddgikt eller noe kommer jeg sikkert til å kjøpe meg kjøkkenmaskin, heller enn å lære meg en ny måte å bake brød på 😉

    Lik

    1. Jeg beundrer dere som orker å stå å elte deigen for hånd. Jeg har bare ikke nok tålmodighet – eller kanskje jeg hadde klart det om jeg tok ut frustrasjon der istedenfor på bloggen? 😉

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

