Digital postkasse? Nei, takk!

Jeg er ei datajente, og i CV’n min sier jeg at jeg har «stor faglig nysgjerrighet». Jeg elsker å prøve ny ting, og har profiler på i overkant mange nettjenester. Så da ville du kanskje tro at jeg også har valgt digital postkasse for lenge siden? Nope. Jeg nekter å ta det i bruk!

Gjøre kommunikasjon sikrere, raskere og mer miljøvennlig? Hvorfor vil jeg ikke det da?


I disse dager sender difi ut brev til 2,6 millioner nordmenn om at de bør opprette digital postkasse. Målet er få få 500 000 personer til å velge mellom e-boks og Digipost før nyttår. Egentlig er vel problemet så enkelt som at jeg ikke vet nok om tjenesten og vilkår til at jeg stoler på dem. Dette er private aktører. De fleste private bedrift ønsker å tjene penger, de driver ikke en tjeneste for å være snille. Men hvordan tjener de penger på at jeg har en digital postboks? Hvem betaler for tjenestene? På et eller annet vis vil regningen bli veltet over på meg som forbruker. Og om en av aktørene skulle gå konkurs eller jeg ønsker å skifte leverandør, kan jeg da enkelt få med meg informasjonen? 

Offentlig kommunikasjon bør være et statlig ansvar, ikke noe som blir satt bort. Slik jeg ser det finnes dette allerede – med riktig aktør. Jeg bruker altinn! Det fungerer helt utmerket. Så jeg skjønner ikke hvorfor det et så viktig å få folk over. De offentlige aktørene vil fremdeles kreve at du bruker deres system eller portal for å sende ting tilbake, så hvorfor blande inn en tredjepart for brevene jeg skal lese? Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor ikke altinn skal være nok. 

Difi går hardt ut: 

Skal du kunne motta viktige brev fra det offentlige digitalt, må du ha digital postkasse.

Eh, nei. Jeg får viktige brev fra det offentlige  gjennom altinn i dag. Like digitalt som i en digital postboks. Vil det offentlige sende meg flere brev bare fordi jeg har en digital postboks? Det håper jeg da virkelig ikke! Det siste året har kommunen, skatteetaten og statens vegvesen har sendt meg post via altinn. Når noe kommer inn får jeg en sms om det og må lese det innen sju dager, hvis ikke vil det sendes ut i papirform. Perfekt spør du meg. 
altinn

Jeg har fått selvangivelsen min digitalt i flere år allerede. Det går helt fint uten en av de to digitale postboksene. Jeg har samlet alle brev fra det offentlige på et sted, jeg sparer dem for utgifter til porto, papir og transport, det finnes en app. Alle de tingene som blir trukket fram om digital postboks stemmer også med altinn. Det er ingen indikasjon på at altinn vil forsvinne. Det er jo tvert imot den tekniske plattformen som skal videresende meldingene. 

I følge denne artikkelen i digi fra 2014 mente difi at private aktører ville «føre til en raskere overgang fra post på papir til digital post». På altinns hjemmeside forteller de at over 4 millioner privatpersoner allerede har en meldingsboks og arkiv i Altinn gjennom fødselsnummeret sitt… Likevel markedsføres ikke altinn som et alternativ. Offentlig finansierte prosjekter kan visstnok ikke delta i konkurranse om leveranser til det offentlige i et kommersielt marked.

Så kjære difi: dere trenger ikke sende meg flere slike brev, jeg vil ikke ha digital postboks. For meg er altinn et fullgodt alternativ og med riktig aktør bak; det offentlige. Det er ikke slik at jeg ikke har valgt en digital postboks, jeg har faktisk gjort et valg, bare et annet enn dere tydeligvis tenke dere. Men hvordan skal jeg få fortalt dere det? 

Abelone

 

4 comments

  1. Hei Abelone! Takk for veldig konkret info om denne såkalte digitale postkassa. Det var akkurat den type informasjon jeg trengte til å ta et standpunkt til dette difi brevet som ligger ved siden av tastaturet mitt som påminner om at jeg må bestemme meg for enten eller.Resirkulerings kassa neste! Der sparte du meg mye tid på å finne ut hva dette difi greiene egentlig er! Takk for oppklaringen rundt digital postkasse! Ha en fortsatt torsdag! Hilsen Sigrun

    Lik

    1. Er ikke sikkert at jeg har rett selv om jeg mener at det er unødvendig med digital postboks (fra privat aktør). Men så vidt jeg kan se er den store forskjellen hvilke private aktører du kan motta info fra i postboksen, det offentlige ligger allerede i altinn. På samme måte som at det bør være et offentliges ansvar med nasjonale id-kort, så bør det offentlige ta ansvar for sikker kommunikasjon. Om det er riktig å tvinge alle over på nett er en helt annen diskusjon.

      Lik

  2. Veldig bra formulert! Jeg er «datamann» – og utvikler IT-løsninger for rapportering av økonomisk informasjon til myndighetene, – og er 100% enig med alt som står her. Kast brevet fra Difi i søpla! Bruk Altinn!

    Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

