Jeg har nummeret!

På starten av hvert skoleår dukker det opp foreldrelister. Man kan selvfølgelig velge å bare ha det liggende ett eller annet sted, men finner du den da når du trenger den? Jeg gjør sjelden det, så jeg lagrer alt på telefonen. Det er litt manuell jobb og det koster noen kroner for å få det slik jeg ønsker, men det er verdt det for meg. Noen skader seg på en bursdag? Jeg har nummeret! Ungen vil leke med en bestemt klassekamerat en ettermiddag? Jeg har nummeret! Planlegge samkjøring? Jeg har nummeret! Invitere i selskap? Jeg har nummeret og e-postadressen!

Det er ikke så ofte jeg legger ut steg for steg beskrivelser her, men denne synes jeg rett og slett bør ligge der ute. Jeg kan umulig være den eneste som liker å ha kontroll på kontaktene mine? For ordens skyld, oppskriften er laget for iphone, men jeg er ganske sikker på at det finnes tilsvarende programmer i google play selv om jeg ikke har funnet akkurat den samme appen.

1. Lagre informasjonen på en fornuftig måte. Jeg foretrekker å bruke excel til det. Jeg bruker å lagre med barnets navn i parantes. For når ungene vil leke med Per eller Ola, så er det jo ikke sikkert at jeg husker hva foreldrene heter. Men jeg slipper å omtale dem som mamman til eller pappan til, jeg har jo lagret hva de heter. Husk forresten å ha overskift på første linje. Et lite bonustips: velger du engelsk overskift kan du spare deg litt arbeid senere.

csv1

2. Du kan lagre direkte som cvs i excel, men jeg har opplevd at det har blitt litt grisete. Jeg bruker derfor å legge inn semikolon i en egen kolonne mellom hvert felt før jeg kopierer og limer inn i notepad. Her kan jeg kjapt fjerne mellomrom ved å markere områder som har for mye, og velge erstatt (Edit -> Replace).

csv2

3. Når alt ser pent ut, lagre fila som en csv. (altså velg «All Files» på Save as type og putt på endelsen .csv etter resten av filnavnet). Send denne fila til deg selv via mail (eller overfør den til telefonen på andre måter).

csv3

4. For å få importert kontaktene til telefonen, må du ha en app. Det finnes flere apper, både gratis og med betaling. Jeg har forsøkt flere, men den jeg synes er best heter «Contact in. Jeg ser prisen har økt ganske mye siden jeg kjøpte den for noen år siden, hele 44 kroner koster den nå. For meg ville det fremdeles være verdt det, men dersom du synes det er litt dyrt, så kan du godt forsøke en annen først.

5. Hold fingeren på vedlegget i eposten til du får opp valgene med hvilken app du skal åpne det i. Velg deretter Importer med Contacts In (eller den appen du nå måtte velge).

6. Nå må du hjelpe programmet med å koble sammen kolonner. Hvis du velger overskifter på samme måte som appen skriver dem vil den faktisk foreslår hvordan det skal kobles sammen selv, men ellers er det ganske greit å forstå hva som skal hvor også. Trykk på feltet du ønsker å få importert, velg fra lista med tilgjengelige felter.

7. Du har kanskje lagt merke til at jeg legger inn i grupper? Grunnen til at det er at det da er lett å få oversikt over de ulike klassene og grupperingene – og slette dem når de ikke lenger er aktuelle. Det er forøvrig mulig å legge samme kontakt i flere grupper via icloud slik at du slipper å vedlikeholde flere steder.

Det er egentlig bare et problem med  lagre alle kontaktene; når jeg sender sms glemmer å skrive hvem den er fra, jeg har jo kontakten lagret og vet hvem de er, men alle gjør visst ikke det…

Abelone

9 comments

    1. Siri er det nærmeste jeg kommer en personlig assistent, får utnytte det så godt det lar seg gjøre. Men orden på telefonen (kalt søk) er mye lettere enn fysisk orden…

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

