Skummelt gode skumboller (med en dæsj magi)

Fun-fact: Abelone og gelatin går ikke sammen. Helt sant!. Jeg har for eksempel forsøkt å lage vaniljesaus fra grunnen – det ble til vaniljepudding. Eller ville blitt det om ikke vaniljefrøene lå på toppen av puddingen. Denne gangen løste jeg opp gelatinplater i alt for mye vann og helte deretter varm gelatin i de stivpiskede eggehvitene. Dermed ble det hele en flytende masse jeg var usikker på om kom til å bli stiv noen gang. Heldigvis har jeg en mamma med mye kjøkkenerfaring, så hun visste råd. Pisk videre og se hvordan det går når det blir avkjølt var hennes råd. Og det funket.

Jeg la ut bildet under på instagram og facebook forleden, og det var det mange som likte. Så derfor tenkte jeg å dele oppskrift og framgangsmåte på heksebollene. Leser du hele veien får du til og med noen forbedringsforslag.

Ingredienser:

4 egghviter
2,5 dl sukker
2 ts vaniljesukker
4 ss gelatinpulver
8 ss lunket vann

Øyne (jeg har kjøpt disse på jernia, men Non-stop kan også brukes)
nobles eller annen tynn, rund sjokolade (jeg plukket med meg sist jeg var i Sverige, men tror freia har noen med mørk sjokolade)
smash.

Stivpisk eggehviter, sukker og vaniljesukker. Løs opp gelatinpulver i lunket vann (eller bruk gelatinplater slik jeg gjorde – bare bruk litt mindre vann til å løse opp kanskje?). Avkjøl og hell i eggeblandingen mens vispen går.

Lag boller enten ved hjelp av to skjeer (min mors foretrukne måte) eller med sprøytepose (min favoritt). Lag en ekstra klump for nese og sett øyne ved siden av. Sett sjokoladerundingen (bremmen) på hodet og sett kaldt. Når det har begynt å stivne smelt litt sjokolade, smør dette på bunnen av en smash, og fest på hattebremmen. Sett tilbake i kjøleskapet. Mens du venter på at det skal stivne kan du spise resten av smashposen 😉

Det ble litt få hattebremmer, så resten av bollene fikk ungene lage monstre av. Like søte!

Forbedringsforslag:
Mange kokosboller (eller skumboller dersom de ikke har kokos på seg) har kjeks under. Det er en grunn til det! La oss bare si at bollene ser ikke fullt så fine ut når jeg har fått flyttet dem over på et fat… Alternativt kan du dyppe bunnen i smeltet sjokolade også. Jeg synes nok kanskje at mariekjeks er litt stort, og mye annet for tykt, så jeg lurer på hvordan det ville vært med ritzkjeks?
Spøkelser er hvite, hekser er… noe annet. Hudfarget? Litt konditorfarge hadde trolig gjort dem enda litt finere.
Et forslag som kom fra en venn var «lakriskoster». Denne vil jeg helt klart forsøke i versjon to. Jeg tenker vel egentlig kostskaft av saltstenger og busta av lakrissnører eller muligens pandalakris?

Skum- og kokosboller kan visstnok fryses, men jeg har aldri hatt problem med å spise dem opp…

Så er spørsmålet da: trenger ungene virkelig enda mer søtsaker på halloween? Det blir mer enn nok sukker denne kvelden, skal man følge anbefalt sukkermengde burde vel innholdet i bøttene vare helt fram til jul? Så da er det bare en ting å gjøre! Jeg spiser dem selv 😃

https://kaostroll.files.wordpress.com/2012/09/abelone-2012.jpg?w=620

 

 

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

