Hvordan få  moralsk overlegenhet på kontoret på mandag? 

Mai oppfordrer til å skrive om årets viktigste søndagstur, og jeg hadde tenkt å gjøre det. Men så fant jeg tegnehannes innlegg, og da var liksom alt allerede sagt. På grunn nr tre er jeg i scenario to. «Så flink du er» sier folk. Det har vel ikke så veldig mye med å være flink å gjøre, men jeg tar selvsagt imot alle komplimenter. 

OK, så er det vel egentlig ikke noen av tegnehannes grunner som gjør at jeg går med bøsse. De siste fem årene har jeg gått med bøsse fire ganger, og det er lett å si ja når de ringer og spør om jeg stiller i år også. Men hvorfor gjør jeg det? 

Så knapt med tid at jeg ikke en gang hadde tid til å stoppe for å ta bilde…

  1. Det krever lite innsats – bare noen timer
  2. Endelig kan jeg gjøre en fysisk innsats, ikke bare gi penger. 
  3. TV-aksjonen var en tradisjon da jeg var liten også. Det er gøy å se at tradisjonen lever vidre selvom den kanskje har mistet litt fokus. 
  4. Går får en grunn til å gå en tur (og ungene en grunn til å ringe på alle dørklokker). 
  5. Man blir møtt av et smil hos de fleste (i motsetning til når man skal selge lodd), og det er jo koselig. Når det er sagt, jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet av tegnehannes grunn nr 1. Jeg skulle så gjerne slått av en lenger prat med enkelte, men det er rett og slett ikke tid til det. 
  6. Jeg får tilbake troen på medmennesket. Jeg har sett noen gi sine siste kroner til TV-aksjonen. Jeg har sett barn gi av sine egne sparepenger. Verdien er kanskje ikke større i kroner og øre, men for meg har de det. 

Det trengs ca 100 000 bøssebærere for å dekke alle, vil du bære en? Hvis ikke, har du kontanter til bøssa mi?
https://kaostroll.files.wordpress.com/2012/09/abelone-2012.jpg?w=620

4 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

