Kan en boikott redde regnskogen? 

«Hvert 5.sekund forsvinner et areal tilsvarende en fotballbane i regnskogen» fortalte turboprinsen meg forleden. Det er omtrent det samme som jeg lærte da jeg gikk på skolen (tror jeg). Men vi hørte aldri noe om at palmeolje var et problem på den tiden. Det var bare snakk om at bøndene svidde av skogen for å kunne dyrke ting, utarmet jorden i løpet av noen år og deretter dro videre til et nytt område. 

Snakker du med noen som er eldre enn meg vil du trolig få høre hva som truet regnskogen den gangen. Den forrige store, eller i alle fall den jeg husker best, var regnskogtømmer. Da vi skulle kjøpe parkett for mange år siden falt vi for en nydelig jotoba. Selgeren fortalte at dette kom fra en plantasje hvor de plantet nye trær for å hindre avskoging. I ettertid skjønte vi at det hjelper ikke med plantasjer når det tar noen hundre år for treet å vokse opp igjen. Jeg kunne selvsagt gjort som en del andre; rive opp parketten og legge noe mer miljøvennlig. Men er nå det egentlig miljøvennlig? Å kaste fullt brukbar regnskogparkett vil ikke få treet tilbake. Men det vil gi økt miljøbelastning ved produksjon og transport av ny parkett. 

Telefonen min mente at dette kanskje kunne være en regnskog. Det er det ikke, men hvem skal bestemme om det er greit å hogge den ned? Duen som bor her er trolig sterkt uenig.


I samme periode var det også veldig mye hagemøbler laget av regnskogtømmer. Det har en flott farge og er veldig holdbart. Jeg husker jeg tenkte at det må jo være bedre at de bruker tømmeret framfor å bare brenne det. Hvis bruken av skikkelig treverk gjør at vi ikke trenger å bytte hagemøbler så ofte… Det tar noen millioner år å bryte ned en plaststol, men den går i stykker raskere. Er ikke kvalitet bedre for miljøet på lang sikt? OK, du kan lage mye mye bra med furu også, for all del, men saktevoksende trær vil nødvendigvis være sterkere. 
Nå er det palmeolje som er verstingen, Freias påskeegg har blitt selve symbolet. Og nå har Freia visstnok laget «snøballer» med store mengder palmeolje. Jeg har ikke smakt dem, vi skal jo tross alt boikotte produkter med palmeolje. Men jeg tenker på arbeiderne. Hva skjer med dem når vi boikotter produkter? Altså, da tenker jeg ikke på Freias ansatte, vi har tross alt et visst sikkerhetsnett i Norge. Jeg tenker på arbeiderne i regnskogen. Hva skjer med dem når markedet forsvinner? Det naturlige svaret i nedgangstider er å orientere seg mot nye markeder. Hva kan vi produsere som verden vil ha? Det er ikke produktet som er problemet, det er stedet det dyrkes på. Men er vi flinke nok til å gi et alternativ? Hva skal de tjene penger på hvis vi setter begrensninger på hvilke naturressurser de kan utnytte? Hva hadde skjedd i Norge om andre land kom og sa «Beklager, olje er skikkkelig forurensende, dere kan ikke fortsette å utvinne det!» Det var kanskje et dårlig eksempel, oljekrisa har vel kanskje allerede vist oss konturene av hva som ville skjedd. Men det er liksom det som er litt urettferdig. Vi utnytter våre egne ressurser, men ønsker at andre ikke skal gjøre det. Tilbyr vi et alternativ til hvordan regnskoglandene skal tjene penger? 

Vi skal stadig tjene mer, mer, mer. Men er det mulig ut fra er miljøperspektiv?

Jeg leste for en stund siden at produksjon av biodrivstoff tok plassen til matproduksjon. Det var nemlig mer lønnsomt enn produksjon av mat. Jeg tenker at er det ikke naturlig at arbeiderne i utviklingslandene ønsker å oppnå samme levestandard som vi har. Den eneste måten å få økonomiske vekst på et å tilby noe vi vil betale for. Det vil som regel være varer. De varene må produseres et sted. Vil det hjelpe om vi hjelper regnskoglandene med å få til et bedre landbruk som gjør at de ikke trenger lage nye områder, men bare benytter de områdene som allerede finnes? Eller er der slik at de uansett vil utnytte nye områder? I verste fall til illegal virksomhet hvis vi boikotter lenge nok? Jeg tror nok jeg foretrekker palmeolje framfor narkotika. 
https://kaostroll.files.wordpress.com/2012/09/abelone-2012.jpg?w=620

2 comments

    1. Det er akkurat det. Så vil det hjelpe om vi boikotter enkelte produkter? Må vi ikke i så fall betale dem (godt) for å ikke hogge mer regnskog? Kan jeg adoptere et tre eller en kvadratmeter?

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

