Målet er oppnådd, hva nå?

Jeg har vært i krigen. Jeg har vært vitne til kaldblodig mord. Jeg har vært langt ned og funnet lys i tunnelen. Jeg har mistet alt, jeg har forlatt alle. Jeg har sett århundrene passere og hørt fortiden hviske. Jeg har funnet kjærlighet. Jeg har vært midt i sentrum av verdensbegivenheter. Jeg har opplevd tragedier. Jeg har ledd med mine venner. Jeg har sovet under stjernehimmelen. Jeg har vært på date med en multimillionær. Jeg har dødd. Kort sagt – jeg har levd meg inn i bøkenes verden. 

Lykken er en solskinnsdag uten planer!


Jeg elsker bøker, jeg blir ofte fullstendig oppslukt av dem. Det er meg-tid. Eller kanskje det er en virkelighets flukt? En periode fant jeg ikke tid til å lese bøker, et ukeblad varte en liten måned. Jeg er glad for at den tiden er forbi! Digitale bøker og større barn gir mer fritid. Spørsmålet er hvordan man disponerer denne tiden. For det følelses ikke alltid som om det er mer tid… Men når jeg leser, da lader jeg. 

I år har jeg satt meg som mål å lese 30 bøker. (For meg selv altså! Jeg teller ikke med ungene sine bøker selv om jeg også leser en del for dem) På lørdag morgen fullførte jeg det målet. Jeg har enda ikke registrerte det på goodreads… for hva gjør jeg når jeg når målet? Øker det? Slutter å lese? (OK, det var ikke særlig realistisk!) Bare fortsetter med samme mål og gå med overskudd? Slutter å registrere? Jeg hadde trodd at jeg skulle blitt glad for å ha fullført målet mitt, men jeg vet ikke. Er liksom litt tom. Det er en følelse som kommer hver gang jeg fullfører en bok og det ikke finnes en oppfølger. Det går nok over – i alle fall fram til bok nr 31 fullføres… 

Hva leser du nå? 
https://kaostroll.files.wordpress.com/2012/09/abelone-2012.jpg?w=620

10 comments

  1. Nå leser jeg «Syndefall i Wilmslow» – en litt gammelmodig krim eller roman om et selvmord, som mistenkes av etterforskeren for å ikke være selvmord. Den er spennende, men på en rolig og fin måte.

    Å lese gir meg både ro og konsentrasjon og er litt kontrast til bloggingen. Bøkene vinner som regel, heldigvis må jeg vel si.

    Du har hørt om Bokelskere.no? NÅ har du det.

    Lik

    1. Ofte (men ikke alltid heldigvis) er blogging for meg at det er noe jeg trenger å skrive ut av systemet. Har forsøkt å lage meg faste rutiner og temaer, men ordene nekter å komme når jeg føler jeg «må» skrive om noe spesielt. Sikkert like greit, er ikke inspirasjonen der blir det ikke noe bra innlegg heller (dette innlegget var også et sånn som jeg ikke ble helt fornøyd med. Hverdagsblogging er kanskje ikke min greie). Med da tar jeg gjerne en bok istedenfor – om jeg ikke er for rastløs av det som kverner i hodet mitt da.

      Hadde konto på bokelskere en gang i tiden, men brukte den aldri, så jeg slettet den. Har den noen fordeler? Hva bruker du den til?

      Lik

  2. Jeg kjenner det går litt mye i barnebøker om dagen, men sånn er det når fire barn skal leses for og alle gjerne vil ha forskjellige bøker 😛 Siste jeg leste var en bokserie som heter Teppefall. Men elsker krimromaner ala Anne Holt.

    Lik

      1. Ja, det er koselig å finne igjen bøker man selv likte som liten. Men det er enkelte som slett ikke faller i smak. Mest overraskende var at ikke Pippi falt i smak, men de syntes den hadde for lite bilder. (Så hvis jeg bare finner en bedre utgave… 😉) Men det er mye litteratur som fremdeles funker.

        Likt av 1 person

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

