Mett i oktober

Så var det oktober. Vil du ha unyttige fakta? I så fall kan jeg opplyse om at oktober er den måneden vi i Norge har flest matdager! Hele 8 stykker faktisk (i følge matprat)! Hør bare her:

  • 1.onsdag i oktober (altså 5. i år): Lutefisksesongen starter (jeg står gjerne over)
  • 2. fredag i oktober (altså 7.): Verdens eggdag 
  • 16. oktober: Verdens matvaredag
  • 16. oktober: Verdens brøddag
  • 17. oktober: Den norske epledagen (jeg kjenner allerede lukta av eplekake!)
  • 23. oktober: Grøtdagen
  • 31. oktober: Halloween (hvordan det ble en matdag er jeg litt usikker på)
  • Siste fredag i oktober (altså 28.): Ostens dag

Klart du skal få skjære ut gresskar, men først må jeg bare… oktober kan være en tålmodighetsprøve for både store og små. Mørkt på kvelden har det blitt også – husk refleks!


Vårt naboland Sverige har enda flere i oktober, og jeg ønsker at følgende dager blir innført også i Norge ASAP:

  • 2.oktober: Bløtkakens dag
  • 4.oktober: Kanelbollens dag
  • 11.oktober: Äpplemustens dag
  • 15.oktober: Fetaostens dag
  • 18.oktober: Sjokolademuffinsens dag

Hadde tenkt jeg skulle liste opp noen amerikanske dager også, men jeg ble så sulten… Det er likevel to dager jeg i alle fall ikke vil gå glipp av: 14.oktober er det national dessert day og 28. er det sjokoladedagen.

Feirer du matdager? Og burde vi innføre fler?

https://kaostroll.files.wordpress.com/2012/09/abelone-2012.jpg?w=620

 

 

5 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

