Like aktuelt

Nasjonal sikkerhetsmåned er i gang igjen, men hvor mye merker mannen i gata det? Sikkerhet er kjedelig, eller hva? Vi snakker jo om å være føre vare på hypotetiske trusler. Hvis bare alle hadde fulgt kardemommeloven hadde vi ikke trengt å beskytte oss mot disse truslene.

Denne plakaten begynner å bli mange år gammel, men den inneholder likevel de grunnleggende reglene. Eller er det på tide å oppdatere den? Hvilke ti regler ville du tatt med på en slik plakat?

Kaostroll

Jeg er ei ekte IT-jente. (Eller strengt tatt er jeg vel ei IKT-jente, men den K’n har sneket seg inn mens jeg var opptatt med noe annet.) Og som en sånn, så hører jeg mye om datasikkerhet. Jeg skulle ønske at alle fulgte kardemommeloven, det hadde vært mye lettere! Men desverre er det ikke sånn. For ca 10-12 år siden kom jeg over denne plakaten inne på et kopirom hos min daværende arbeidsgiver. Og jeg synes jo i grunnen at det er litt morsomt, at rådene fra den gangen fremdeles er like aktuelle.
0165_001

Oktober er nasjonal sikkerhetsmåned. Igjen skal NorSIS forsøke å få mannen i gata til å bry seg om datasikkerhet. Jeg har holdt en del interne foredrag om temaet, men det er vanskelig å få godt oppmøte. Gjerne er det IT-folkene som kommer å hører på, og de kan det meste av dette allerede. På sikkert.no

View original post 357 more words

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

