En uklar kilde

Flere venner har lagt ut på Facebook at det er den internasjonale bokuka nå. Har du hørt det også? 


Kult tenker jeg. Jeg er glad i bøker! (Og jeg har snart nådd målet mitt om 30 bøker i år!) Det er bare at jeg finner ingen kilde som bekrefter når den internasjonale bokuka egentlig er. Altså, jeg vet jo at statuser kan spre seg som ild i tørt gress på Facebook, men det hender at noen er litt sent ute. Så jeg ville gjerne dobbeltsjekke at det faktisk er denne uka før jeg poster noe. Det er nesten som om uka ikke finnes! Jeg finner en kilde som bekrefter nettopp det. At den ikke finnes altså. Vi har verdens bokdag (23.april) og den internasjonale barnebokdagen (2.april), men noen bokuke finner jeg ikke. 

Så hvordan kan da ryktet spre seg med lynets hastighet? Er det fordi det kommer fra venner? Fordi vi har så mange merkedager? Er vi mindre tilbøyelig til å dobbeltsjekke når den heter «internasjonal» slik kilden min påstår? Er det Facebook som står bak slik enkelte hevdet om «utfordring akseptert»-bildene? Et eksperiment for å vise at falske rykter går for god fisk og hvor fort de kan spre seg? 

Nei, jeg finner ikke noe informasjon om den internasjonale bokuka. Men hei, jeg kan være med på leken! Det skader ingen.  Regelen er enkel: Man tar altså den nærmeste boka, blar til side 52 og poster den femte setningen. Men du skal ikke si hvilken bok det er. Her er min setning:

sitat Just to warn you, the crematorium service is often the hardest bit for your loved ones.

Vil du leke med meg? Finn nærmeste bok og post setningen din i kommentarfeltet! 

Abelone

4 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

