Kan Stortytel omvende en kindleelsker? 

Stortytel har fått mye pes i det siste fordi toppblogger får masse penger for omtale av bøker der. Jeg skal ikke sutre over at jeg ikke jeg får det eller be om egen kode for verving. Overrasket og muligens litt sjokkert over hvor mye de betaler for omtale er jeg nok, men det et deres reklamepenger. Jeg skal være medlem ganske mange måneder for at de skal dekke inn den der. Jeg fikk litt ekstra prøvetid ved å bruke en kode fra en toppblogger – men jeg vil ikke påstå at vedkommende vervet meg. Valget om å prøve var allerede tatt, men siden jeg kunne få noe gratis… (Nå innser jeg selvsagt at jeg kunne ha brukt flere e-postadresser og flere koder og fremdeles hatt gratis tilgang. Men jeg er vel egentlig for lat til å gidde å gjøre det). Men når sant skal sies hadde jeg nok satt mer pris på at en bekjent som snakker varmt om dere hadde fått en vervepremien istedenfor en tilfeldig blogger. Nåja, deres penger, deres valg. 

Jeg skal heller ikke sutre over prisen. Selv om jeg låner en del bøker på biblioteket og kjøper mye billig, så går det nok fort et snitt på 169 kroner i måneden og vel så det på bøker. Så det er greit det – hvis Stortytel kan erstatte alle bokkjøp. Fri tilgang til både voksen- og barnebøker, ja, da kan jeg forsvare det. Dere er nok hakket over det de fleste synes er greit for en streamingtjeneste, og det er muligens også en grunn til de ikke er like populære som Netflix og Spotify. Kom dere under hundrelappen, og jeg tror at flere hiver seg med. Men OK, det var ikke pris jeg skulle si noe om. Dere har sikkert gjort markedsundersøkelser som viser at markedet er villig til å betale såpass. Eller kanskje det er den norske forlagsbransjen som krever det, hva vet jeg. 

Men det jeg vet noe om og kan fortelle dere, Storytel, er hvordan jeg liker tilbudet deres – og hva dere må gjøre for å beholde meg som kunde. 

Heldigvis er vi mennesker forskjellige. Jeg kjenner mange som elsker å høre på lydbøker – og flere av dem er medlem hos dere. Men jeg er nok av de som foretrekker å lese boka selv. Og det er kanskje der det største problemet ligger. Jeg har elsket min kindle paperwhite siden dag en. Har man først gått over til lesebrett er det ingen vei tilbake. Et nettbrett gjør ikke lenger samme nytten, jeg vil faktisk gå så langt som å kalle det uegnet som lesebrett. Jeg har lett med lys og lykter etter et nettbrett som bruker e-ink. Jeg fant til slutt ett, og tenkte at kanskje det var løsningen på problemet. Jeg kunne jo bare lese bøkene i nettleseren. Nei, lesing krever appen. Jeg har forsøkt. Jeg har virkelig forsøkt. Kjøpte til og med et nytt nettbrett i håp om at jeg skulle bli frelst. Men nei, det er og blir uegnet. Så kjære storytel: lag et lesebrett med e-ink, og jeg er din. Det er klart, det er nok en del som ikke er villige til å betale så veldig mye ekstra for en ny dings, men jeg tror at det er veien å gå hvis du vil vinne det norske kindle-folket. Og de andre e-leserne i Norge, det er jo noen av dem. Alternativt kan dere utvikle en app for kindle, men å befinne seg på konkurrentens plattform er vel kanskje litt risikabelt? Batterikapasitet er også en issue med nettbrett, det er begrenset hvor mange nødladere jeg kan putte i sekken på fjelltur.  

Den andre tingen jeg har å utsette på dere er antallet bøker man kan ha offline. Når man er vant til å forberede seg på ferietur og laster ned i massevis på forhånd, da blir de 5-6 bøkene deres pinglete i forhold. Jeg skjønner at det ikke er snakk om veldig store datamengder, og dessuten har jo rome like home kommet for fullt, men jeg må liksom ha et lite utvalg når vi er på veien. Ikke noe er mer irriterende enn å komme til er skikkelig spennende punkt i boka og så miste dekningen. Det skjedde faktisk flere ganger i sommer!

Leste også et sted at det kun var mulig å høre på en enhet samtidig. Da er vi fort tilbake til prisen igjen. Den prisen dere har lagt dere på må erstatte alle bokkjøp – i alle fall for meg, det innebærer familiedeling i prisen. Jeg antar at man kan lure systemet og spille offline, men da var det antall bøker igjen. Det er også en del mangler i biblioteket, titler jeg leser om og som jeg får lyst til å lese, men som ikke er tilgjengelig. Det gjør at tjenesten ikke kan erstatte 100% bokkjøpene. 

Så nei, jeg har sagt opp mitt abonnement. Du klarer ikke å omvende en kindlelsker til å konvertere til storytel. Tror jeg. For hvordan skal jeg nå få vite hvordan det går med Molly? To dager igjen på abonnementet og 9 timer igjen i boka…. 

Kindle blir fortsatt min foretrukne turkamerat


Abelone

2 comments

    1. Jeg har ikke helt kommet i en rutine på lydbok. Det kan være kjekt når man holder på med noe annet, men det er ikke alltid det passer å stenge verden ute. Fint også når man kjører langt, men jeg gjør det sjelden alene, og resten av familien er ikke så ivrig etter å høre boka mi (merkelig nok 😉).

      Allerede to dager etter at abonnementet gikk ut har jeg oppdaget at jeg har fått et problem – jeg var jo midt i en spennende bok! Så det er mulig jeg gjør helomvending. (I så fall skyller jeg på eldstemann, det er selvsagt for hans skyld at jeg må ha tilgang på større lydbokbibliotek 😝)

      Likt av 1 person

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

