Dagen jeg nesten døde

For to uker siden ble jeg nesten drept.

Greit, det er litt overdrevet. Det var jo tross alt ikke sånn skikkelig ille nestenulykke.Flaksen og marginene var på min side denne gangen, vi kom fra det uten en skramme. Men det kunne like gjerne gått skikkelig, skikkelig ille. Hvis flaksen ikke hadde vært på min side.

Vi holder på å pusse opp hytte, og denne helga skulle vi oppover med ny sofa. For en gangs skyld var det jeg som kjørte med tilhenger. Det er ikke så ofte jeg kjører med henger, men siden jeg var sjåfør denne gangen, opplevde jeg det så mye sterkere. Fartsgrensa på stedet er 80 km/t og jeg lå i fartsgrensa. Bak meg lå det en bil svært nært, jeg spøkte med at han sikkert prøvde å spare bensin ved å minske luftmotstanden. Vi passerte flere oversiktlige steder, og jeg stusset litt på at han ikke kjørte forbi siden han lå så nært meg, men han ble liggende. Inntil to andre biler tok oss igjen og kjørte forbi. Da han måtte også forbi. Plutselig skjønte jeg at hvorfor han hadde ligget bak – han hadde også tilhenger. Men han hadde tydelig sterk bil og peiset på og forbi. I det han svinger inn foran meg igjen faller en vedkubbe av lasten hans. Jeg rekker ikke å reagere, jeg rekker bare å registrere at «Shit, der kommer det en vedkubbe i frontrutehøyde!» Heldigvis var kurven på vedkubben slik at den traff bakken før den spratt opp igjen under bilen vår og gjorde flere hopp under den. Der og da var jeg bare lykkelig for at katastrofen var avverget,vi fikk ikke knust frontrute, vi kjørte ikke i grøfta. I det den andre bilen forsvinner i horisonten innser jeg at jeg burde ha forsøkt å stoppe han.Det burde selvsagt ha vært skrevet skademelding i fall vi fikk skader på vår bil, men enda viktigere at han fikk sikret lasten sin slik at ikke flere farlige situasjoner oppsto. Jeg antar at han ikke oppdaget hva som skjedde, jeg håper i alle fall det, ellers ville det jo være ganske uaktsomt.

Etter at jeg selv begynte å kjøre med tilhenger har jeg lagt mer merke til hvordan andre med tilhenger kjører. Jeg vet ikke om det er fordi det mangler kunnskap eller om folk bare gir blaffen, men det er skremmende! På slutten av sommeren hadde jeg en tur hvor jeg stadig ble forbikjørt i 80-sonen, så jeg fant ut at jeg fikk gi litt på og heller henge med på de andre (Kan man innrømme å ha kjørt for fort på en blogg? Jeg anbefaler det ikke altså! Det er en grunn for at fartsgrensene er der!). Så jeg ga litt på, men ble fremdeles tatt igjen. Og forbikjørt. Av en bil med tilhenger uten bremser! Uten bremser er fartsgrensen 60 km/t! Jeg kjørte betydelig raskere enn det! Vel, ikke etterpå. Jeg fant ut at det var like greit å slippe han langt avgårde, like bak han hadde ikke jeg lyst til å ligge. Det er jo en viss sjanse for at noe skulle skje. Har sett det før. Det begynner å bli noen år siden, men vi ble altså forbikjørt på en smal, svingete vei av en tilhenger (ja, den hadde en SUV som trakk den da) med tre båter på for noen år siden. En halv time senere passerte vi dem – da lå tilhengeren opp ned og båtene strødd i grøfta. Jeg må innrømme at jeg godtet meg litt (etter å ha konstatert at ingen var skadet). Det er noe i uttrykket «hastverk er lastverk»…

I de fleste tilfeller går det bra. Det er ingen som ønsker å kollidere, så sammen klarer vi heldigvis ofte å avverge mange ulykker. Men ikke alltid. Jeg skal selvsagt ikke legge skylden på tilhengere. Men en del av ulykkene skyldes nok sjåfører som ikke vet bedre.Det er visst faktisk en del som ikke vet at maks hastighet for tilhengere er 80 km/t, og bare 60 km/t hvis du ikke har bremser på tilhengeren. Eller som ikke vet at bilen de kjører ikke kan trekke den tilhengeren med det førerkortet de har. Enda det er utrolig lett å sjekke. Det finnes en tilhengerkalkulator på nett og som app.Taster man inn registreringsnummer på bil og henger der, så får du opp om du kan kjøre den eller ikke, hvor mye du kan laste og fartsgrensa.

Selv skal jeg snart i gang med opplæring for BE (eller muligens blir det bare B96, har ikke helt bestemt meg. Det er samme opplæring, men en førerprøve skiller dem), og jeg har tenkt på at det er litt rart at ikke kjøring med tilhenger er obligatorisk opplæring ved vanlig B-førerkort også. Vi festet aldri en tilhenger på bilen da jeg tok lappen, men likevel er jeg betrodd til å kjøre med tilhenger (så sant ikke bilen er for tung da). Jeg har altså aldri fått noen opplæring i lastsikring, samfunnet bare stoler på at jeg bruker sunn fornuft. Men som jeg så for to uker siden, så er det ikke alle som gjør det.

Vil du se en skrekkfilm om hvor galt det kan gå når ulykken først er ute med tilhenger? Sjekk denne videoen! Jeg skal ikke uttale meg om hva som var årsaken, men det ser ut som om konsekvensene ble store. Så neste gang du havner bak en tilhenger som kjører i fartsgrensen eller litt under; pust med magen, du kommer fram. Det blir faktisk ikke en gang mange minutter i forskjell å senke farten litt.

God helg enten du skal ut og kjøre med tilhenger eller ikke!

Abelone

 

 

 

2 comments

  1. En liten korrigering når det gjelder fartsgrense for tilhenger uten bremser: Fartsgrensen på 60 km/t gjelder kun når tilhengeren ikke har bremser og den aktuelle totalvekten er 300 kg eller mer. Med lett last kan du kjøre i 80. Har selv kjørt veldig mye med henger, og kan bare si at tilhenger er et must for barnefamilier, villaeiere, hytteeiere – og så blir du kjempepopulær når det skal arrangeres loppemarkeder 🙂

    Lik

    1. Ja, det er sant, glemte den regelen i farta – enda en grunn til å sjekke appen før man kjører. 😉 Selv synes jeg det er litt ubehagelig å kjøre med tom henger enda vår veier over 200 kg, føler den «napper» eller «hopper» mer når den er tom. Vil man ikke kunne oppleve det samme på en lett henger?

      Tilhenger er et must for hus- og hytteeiere, ja. Vi ble frastjålet en i fjor, gikk ikke lang tid før vi kjøpte ny. Men har foreløpig klart å holde meg under radaren når det gjelder kjøring til loppemarked. Trenger litt mer ryggetrening før jeg begir meg ut på sånt. Skal man dømme utfra hva jeg har sett på søppelplassen her nede hvor man må rygge på plass er jeg ikke den eneste som trenger å trene litt mer.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

