Fulgte ikke mine egne råd – svindlet på nett?

Jeg er dataingeniør og jobber i IKT avdelingen hos en bedrift. Datasikkerhet er ikke spesialiteten min, men jeg er opptatt av det. Mange brukere spør om råd, og jeg svarer så godt jeg klarer. Passord, virus og kryptering er kanskje det vi snakker mest om siden det er mest jobbrelatert, men det hender vi snakker om netthandel også. I dag skjedde det noe. Først så det ut til at jeg hadde gjort en feil, men etter å ha lest tilbakemeldinger om selskapet fra andre på nettet begynner jeg å lure om det kanskje ikke var fullt så enkelt likevel. Har jeg rett og slett gått på en svindel? 

Guttene vil gå i Karsten og Petras fotspor enda en gang. Flodhesten på glypoteket var ikke så vanskelig å finne som vi trodde, men vi ville gjerne hatt litt mer tid til å se på mumiene.


Guttene ønsker seg en tur til København til høsten, og jeg tenkte at jeg skulle bestille det i dag. Vi skal ta ferge ned, være i København i to netter og ta fly hjem igjen. De to første ble bestilt, nå gjensto returen. Jeg gjorde som jeg alltid gjør, søkte på restplass.no etter rimelige priser. Fant et passende klokkeslett. Det var flere som tilbød den samme reisen, med bare små variasjoner i pris. «Gotogate har jeg hørt om» tenkte jeg, «best å holde seg til et selskap man kjenner til». Bare synd at det jeg hadde hørt tydeligvis ikke var det jeg trodde jeg husket…

Vel, reisen kom direkte opp på hjemmesiden, riktig tidspunkt og pris. Jeg gikk videre, fylte inn navn og bagasje. Prisen økte selvsagt litt, men det var forventet. Samtidig sjekket jeg Norwegian sin side, flyselskapet som skulle fly denne strekningen. Vanligvis er det billigst å bestille rett hos flyselskapet, men her var det faktisk noen kroners forskjell i reisebyråets favør. Til og med bagasjen var noen kroner billigere. Og her burde jeg selvsagt ha stoppet opp og stilt et kritisk spørsmål om hvorfor det var billigere der. Men jeg tenkte som så at reisebyråer får sikkert litt rabatt siden de bestiller så mye, jeg har jo opplevd det tidligere også, hos et annet selskap. Jeg var fornøyd med å få en rimelig reise. Jeg gikk videre i bestillingen. Nei takk, jeg ønsker ikke fleksibel billett, ekstra service eller avbestillingsbeskyttelse. Har jo aldri hatt bruk for det før, og det kostet ganske så mye. Jeg er 99% sikker på at det fremdeles sto riktig klokkeslett da jeg la inn kortdetaljene. Men da betalingen var gjennomført dukket bekreftelsen opp – med et helt annet tidspunkt enn jeg hadde tenkt. Det nye tidspunktet ville innebære at vi landet på Gardermoen kl 2330 en søndag kveld. Jeg skulle ha et fly 1910, det var mer enn sent nok. Med barn som skal på skolen dagen etter kunne jeg rett og slett ikke ta et senere fly.

Jeg kastet meg på telefonen for å høre hva jeg kunne gjøre. Med fare for å høres ut som et surrehue; jeg har også tidligere klart å gjøre feil i bestilling. Den gang var det flere faner oppe samtidig i nettleseren som gjorde at det var feil informasjon som ble sendt. Den gang kastet jeg meg også over telefonen, og en hyggelig person på kundeservice sa at de hadde mulighet til å hjelpe kunder som hadde gjort en feil så sant de ringte med en gang – slik jeg hadde gjort. Alt ble refundert, uten gebyr og jeg fikk bestilt den turen jeg skulle ha. Denne gangen derimot…

Ventetiden var lang, jeg skjønner at de kanskje ha litt å gjøre med hendelsene som har vært i verden i det siste. Men jeg syntes det var viktig at jeg kontaktet dem umiddelbart slik at det var håp om å få ordnet opp. Hos Norwegian selv kan man avbestille gratis innen fire timer, jeg var håpefull. Vilkårene deres sier selvsagt noe annet, men erfaringsmessig er det personer som skjønner at ting kan gå galt og virkelig ønsker å hjelpe deg som sitter på kundeservice. Og dama som svarte var koselig hun, men det var dessverre begrenset hva hun kunne gjøre. For 295 pr person kunne hun endre bestillingen til den avgangen jeg ønsket. Eller så kunne jeg avbestille reisen for 395. «Da blir det billigere å avbestille og bestille på nytt da» sa jeg. «Ja» svarte hun, «skal jeg avbestille?» Jeg var fremdeles usikker på hvordan jeg hadde klart å booke feil fly, fire hundre kroner av reisebudsjettet var kjedelig, men det var vel ikke annen råd. Det var jo bedre det enn å betale masse for ombooking. 

Jeg har gått gjennom stegene på nytt etterpå. Alle utenom å legge inn kortinformasjon. Det er ikke noe sted jeg skal kunne gjøre denne tabben. Så lenge jeg hadde valgt riktig fly i utgangspunktet, og det hadde jeg, er det ikke noe sted det skal endre seg. Jeg satt der og lurte på om jeg skulle legge inn kortinformasjonen på nytt, men siden jeg var så sikker på at jeg hadde gjort alt riktig første gang turte jeg ikke stole på at ikke det samme skulle skje igjen. Jeg sendte en henvendelse til kundeservice med spørsmål om hva jeg kunne ha gjort feil og hvordan jeg kan sikre at det ikke skjer igjen – forventet svar på denne er om fire dager. Jeg spurte også om ikke jeg skulle fått en avbestillingsbekreftelse, det hadde jeg ikke fått enda. 

Den kom senere i dag – med en stor overraskelse. Avbestillingsgebyret var ikke på 395 for hele reisen slik jeg trodde, men 395 pr person. I tillegg vil de ikke refundere kredittkortgebyret på 177 kroner. 1757 kroner kostet altså avbestillingen. Hele reisen kostet 3714, så jeg vil si gebyret er relativt stort. Samtalen med dem, hvor jeg satt i kø i over 25 minutter, kostet forøvrig 97,53 kroner i tillegg.  

Blank cola light var et høydepunkt sist vi var i København. Kan vi gjøre det igjen?

Hvorfor skriver jeg dette? For å advare mot selskapet? Kanskje litt. Jeg har jo tross alt navngitt dem. Jeg undersøkte litt om selskapet etterpå på Google og Facebook, jeg er ikke den første som har opplevd dette eller andre feil som de tar seg klekkelig betalt for å rette opp i. Gjorde jeg noe feil underveis i bestillingen? Det vil jeg aldri få vite. Menneskelig feil? Teknisk svik? Jeg vet virkelig ikke. Jeg var så sikker på at jeg gjorde alt riktig. Det skulle ikke være mulig at klokkeslettet endret seg ved bestilling. 

Men først og fremst skriver jeg dette for å si at vi kan alle bli lurt. Selv jeg som jobber med IT. Jeg burde vite hvordan man handler på nettet og hvordan man unngår å bli lurt. Jeg burde vite at hvis vilkårene er dårlige så handler man et annet sted, men jeg aksepterte dem likevel. Jeg burde vite at selskaper jeg ikke har handlet hos før bør sjekkes opp på forhånd – ikke etterpå slik jeg gjorde. Og hvis et tilbud virker for godt til å være sant, som at et reisebyrå kan tilby lavere pris enn flyselskapet selv, da er det kanskje nettopp det, et tilbud som er for godt til å være sant. 

Mens jeg har skrevet dette har jeg fått svar på den ene henvendelsen jeg sendte. Jeg har fått rabatt og skal «bare» betale 395 kr i avbestillingsgebyr for alle sammen, pluss 177 kr i kredittkortgebyr. Det er mindre enn jeg trodde for litt siden, så jeg burde kanskje være jublende glad og la saken ligge? Men etter å ha lest alle tilbakemeldingene på nettet om dem har jeg denne nagende følelsen av at det kanskje ikke var min feil likevel. At det kanskje oppstår slike «tekniske feil» som utløser gode gebyrer om man ikke har tegnet serviceavtale med dem. Kanskje er det ansvarsfraskrivelse. Konspirasjonsteorier som tar av. Om jeg har gjort en feil bør jeg vel kunne stå for det? Det vil være umulig å bevise, så å ta saken videre… Men om det ikke var en tilfeldighet, hvordan kan det oppdages hvis alle holder kjeft og betaler? Bevisbyrden er min, jeg tviler på om jeg klarer å overbevise noen andre om at dette er svindel. Urettferdige vilkår, ja, men svindel? 

Nei, jeg taper nok mine 572 kroner. Jeg skulle spare en knapp hundrelapp… Hadde jeg handlet direkte hos flyselskapet hadde jeg kunne avbestille gratis i løpet av fire timer hos Norwegian. Hos SAS i løpet av 24 timer. Jeg har lært en lekse.

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

