Hvis bare

Hvis bare jeg ikke hadde vært den første som sto opp i dag. Gardina er nemlig nede når jeg står opp først. 

Hvis bare jeg hadde kastet et blikk ut av vinduet på vei til badet. Da hadde jeg sett at det var utrygt. 

Hvis bare jeg hadde spist frokost før jeg dro. Da hadde morgensnappen fra Anja fortalt meg hvordan ståa var. 

Hvis bare jeg hadde droppet shopping sist uke. Da hadde mangel på utstyr hindret meg. 

Hvis bare jeg hadde sjekket værmeldingen. Da hadde jeg visst at det ville komme ettermiddagsbyger. 

Hvis bare jeg hadde dratt en halvtime før fra jobb. Eller en halvtime etter, for da var det over. 

Men det gjorde jeg ikke. Dermed ble det en våt og kald «fornøyelse» å sykle hjem i dag. 

Mannen min sier at det ikke er farlig å bli våt. Når jeg havner i regnvær på sykkelen bruker jeg å gjenta det som er mantra. «Det er ikke farlig å bli våt», og jeg legger til «bare jæ***g ubehagelig». Det hjelper ikke, jeg er alltid gretten når jeg kommer hjem våt og kald. Jeg er dessuten ekstra sliten de dagene, skulle tro det var mer motstand på dekkene enn normalt på våte veier. Og vondtene er verre enn sist også når det regner. «Dumt jeg ikke har med sykkellåsen» tenker jeg, «da kunne jeg låst fast sykkelen her og tatt bussen hjem». Heldigvis har jeg dårlig hukommelse. Allerede når jeg kommer ut av dusjen er det glemt (og det er vel grunnen til at det skjer igjen og igjen). Plutselig er jeg bare fornøyd med å ha gjennomført. 

Vått sykkelutstyr ligger nå til tørk. I morgen er allting glemt.

Men heldigvis har jeg en skikkelig god unnskyldning for å slippe i morgen; det er noe galt med sykkelen, så det må fikses før jeg kan sykle igjen. 

Jeg er helt klart en godværsmosjonist. Er du? 
Abelone

hits

6 comments

    1. Det er greit med de gamle damene på elsykkel som freser forbi meg i oppoverbakkene. Men i går kom det en joggende forbi. Ja, ikke en gammel dame altså, men det var uansett nedtur når man gir alt man har og det absolutt ikke er noe i beina.

      Likt av 1 person

    1. Ikke egentlig, derfor jeg blir i dårlig humør av å sykle i regnet 😉
      Mannen fikset sykkelen i går kveld, men jeg fant en unnskyldning for å kjøre bil istedenfor likevel. Opptil flere faktisk.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

