Sommerdrømmer 2.0

Alle som har vært barn lengter tilbake til den perfekte sommerdagen sier Trond Viggo Torgersen. Det er vel det vi ser for oss når vi tenker på sommerferien, lange, lyse dager, godt vær og passende avslappende? Når jeg tenker tilbake på sommer når jeg selv var barn, var sommeren uendelig lang, og dessuten var det alltid sol. Det hendte at det kom noen kraftige ettermiddagbyger med tordenvær, men det skjedde så sjelden at det var veldig spennende. Ofte gikk strømmen også når det var slikt vær, og vi tente levende lys og samlet oss foran peisen. Dagen etter var sola tilbake, og vi kunne igjen være ute og leke hele dagen. Det er den følelsen vi ønsker å gi videre til barna våre: at sommeren er uendelig, at sola alltid skinner og at vi har tid til hverandre.

Alle som har vært barn lengter tilbake til avslutningen på en perfekt sommerkveld. (…) En sånn kveld som smiler til deg selv når du er stor og vet at det ikke er deg, men en annen lykkelig barndom du lukker soveromsdøren til.(Trond Viggo Torgersen)

Men når vi blir voksne finner vi ut at sommerferien ikke er uendelig. Og plutselig rakk man ikke alt vi kunne gjøre i sommer likevel. Riktignok kan vi strekke sommeren ganske kraftig i begge ender av ferien med litt godvilje, men hos oss blir det i alle fall ofte til at vi ikke får gjort alt vi hadde planlagt. For et par år siden skrev jeg sommeren bøtteliste. To år senere har vi fremdeles ikke fullført alle punktene, men vi har fått gjort en del av det. Familien tok en brainstorming på hva vi hadde lyst til å gjøre i løpet av sommeren i år, og det resulterte i denne lista:

sommerdrommer3

Unger er virkelig ikke veldig kravstore! Mange av disse er verken vanskelige eller dyre. OK, jeg skal innrømme det, jeg sensurerte ut et punkt. Vi var i københavn i mai, og ungene ønsker seg tilbake, denne gangen sammen med faren. Mora er nemlig litt pysete på tivoli. Det blir ikke i sommer, men vi håper å få det til i løpet av senhøsten. Siste punktet på lista er forøvrig også inspirert av københavnturen i mai, vi spiste middag på sjørøverskuta i Tivoli og fikk servert kanonkuler – altså kjøttboller (og kylling er forøvrig sjøpapegøye).

I sommer holder vi oss i Norge. Vi skal være mye hjemme. Jeg tror sommeren i år blir knall!

Abelone

P.S. Jeg prøver å overbevise om at jeg ikke er på jakt etter oppmerksomhet, men i dag snakker jeg om drømmelister og at små tingene også er store opplevelser i VG+…  (Kommer på trykk i morgen). Antar jeg ødela det inntrykket der…

Følg meg på facebook og snapchat.

 

3 comments

  1. Så kult med artikkel i VG! Mange flotte ting man kan gjøre i ferien. Flaskepost, det hadde jeg faktisk glemt! Lurt å avklare med familien hva man ønsker, smarteste faktisk! Ha en herlig dag, min venn.

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

