Alle gode ting er tre – på reise

Skal du ut og reise i sommer? Trenden er visst at vi reiser litt mindre utenlands enn før, men de aller fleste reiser på en eller annen måte i ferien.

Jeg elsker å reise! Se nye ting, oppleve og smake andre land. Det finnes en drøss med reiseapper som er mer eller mindre nyttige. Før jeg reiser noe sted har jeg en tendens til å laste ned allverdens av reiseguider og apper, men i praksis er det bare tre jeg bruker. Gratis er de også!

Reise du på lykke og fromme, trenger du ikke så mye planlegging, men hvis du har bestilt noe som helst er Tripcase riktig sted å lagre det. Fly, hotell, resturanter og aktiviteter, her får du lett oversikten. Det gjør ikke noe at den også har værmelding, erstatningsregler for forsinket fly, kart (googlemaps) som viser hvor hotellet eller resturanten ligger og oversikt over severdigheter.

«Billetter, pass og penger, så har du det du trenger» sa vi i «gamledager». Nå til dags må nok også mobilen på den lista

Det er sjelden jeg klarer å bli helt ferdige med et sted jeg reiser til, jeg ønsker meg tilbake allerede før jeg har forlatt stedet. Men når det er tid for neste reise blir det likevel gjerne et nytt reisemål som frister mer. Derfor prøver jeg å få med meg de severdighetene som frister mest. Tripadvisor er bra, den har oversikt over mye, også de litt spesielle tingene. I tillegg er det masse gode tips fra andre som har vært der (men pass opp for dårlig google translate, det kan bli noen morsomme misforståelser der). Jeg er ikke så flink til å legge inn anmeldelser selv, men nå som mobildata i utlandet blir billigere er det kanskje håp?

«Mamma, hvorfor er norske penger mindre verdt enn danske penger?» Det er et vanskelig spørsmål. Hvor mye det koster i norske penger derimot er et lett spørsmål, i alle fall når jeg er ferdig med å taste inn beløpet i Valuta+. Den har de fleste valuta og er oppdatert på kursene. Jeg bruker den ikke hele tiden selvsagt, men dersom jeg er usikker på om jeg gjør et kupp eller om det er billigere hjemme er den et greit reisefølge.

OK, jeg må ta med en fjerde app. Hvis du likevel vil bruke penger på en reiseapp, er isikte et godt valg. (Jeg har bare den norske versjonen selv, men tar for gitt at verden er like god). Hva heter det fjellet der borte? Eller det vannet? (Også veldig nyttig å ha brukt på utsikten hjemme når gjester spør…) Jeg brukte en tilsvarende i København for noen år siden, når byen plutselig har snudd seg for deg er det greit å kunne finne riktig retning (og avstand).

Hvilke apper bruker du på reise?

Abelone

 

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

