Hvordan skape et bokfenomen?

En av mine favorittaktiviteter på sommeren – ligge i hengekøya og lese bok. Dessverre er det sjelden jeg får ha hengekøya i fred.

En bok selger ikke seg selv. «Vi gjør sommeren enda hetere» sier ark i ukens nyhetsbrev. «Årets store bokfenomen» skryter boka av på coveret. I tillegg har forlaget fått med noen av de store bloggerne på laget. Alle elsker boka og er helt oppslukt. Den skal være den nye fifty shades. Den nye sex og singelliv.

Da jeg leste den første omtalen syntes jeg boka hørtes spennende ut. Jeg dro straks til Amazon og kjøpte den slik jeg ofte gjør når jeg leser bokomtale. Så lettpåvirkelig er jeg altså. Kampanjen virket tydeligvis (muligens ikke nøyaktig slik forlaget hadde tenkt seg, men den er billigere som engelsk e-bok. Prisen på norske e-bøker har blitt bedre med årene, så jeg leser mye på norsk også). Men da det dukket opp enda en omtale… Og enda en… Da ble jeg plutselig skeptisk. Kanskje først og fremst fordi vinkelen var så lik; de skriver litt om boka, deler et minne og forteller om en konkurranse. Er det ekte? Er er de virkelig oppslukt av boka? Eller har de bare solgt seg?

Jeg er kanskje naiv hvis jeg tror at et bokfenomen går som ild i tørt gress av seg selv, det må kanskje massiv markedsføring til for å skape en salgssuksess. Men erfaringsmessig, så får jeg anbefalt de skikkelig gode bøkene av venner.  Akkurat denne boka er det ingen (utenom bloggerne som har fått betalt altså) som har fortalt meg om. At den er bare såååååå bra. Det gjør meg skeptisk. Riktignok er den ganske ny, så kanskje kommer det i løpet av sommeren. Eller har jeg blitt lurt til å være med å skape et bokfenomen? Eller kanskje rettere sagt lurt meg selv til å være med på det siden jeg har kjøpt den.

Jeg liker å gjøre meg opp min egen mening, så da er det bare en ting å gjøre; lese boka selv. Det er mulig jeg kanskje er ekstra kritisk når jeg leser boka siden forhåndsomtalen har gjort meg skeptisk. Jeg forsøker å ikke være det, de fleste historier blir jo bedre hvis du klarer å leve deg inn i dem. Men er det bare meg eller er denne boka oppskrytt?

Jeg føler virkelig ikke Mias desperasjon etter å tjene pengene for å beskytte familien sin. Til å være så bestemt på at hun ikke skal ha sex med klientene sine havner hun også merkelig fort i sengen til Wes. Og hvis det var slik at det kom et tilbud om å betale gjelden, burde hun ikke da ta imot det hvis det var så viktig å beskytte familien? Jeg venter hele tiden på en twist. En komplikasjon. En eller annen hendelse som gjør historien litt mer enn bare…. ja, sex. Det var stor ståhei da filmen til fifty shades kom om hvor mange minutter som var sexscener. Hadde du telt sider med det samme her, så er det ikke mye igjen til handling… Og helt ærlig, scenene er ikke spesielt interessante. Jeg har superstjerner med mer spennende action på soverommet enn denne.

img_5524-1

Nydelig vær, en god(?) bok og beina høyt, det er hverdagslykke!

Jeg har lest de to første nå, og vurderer om jeg skal gidde å sette i gang med mars også. Bøkene er lettleste da, de skal ha for det. Så de hjelper meg til å komme raskt til målet mitt om 30 bøker i år.

Hvis du ikke har lest den enda kan du laste ned første bok i serien gratis på ebok.no og gjøre deg opp din egen mening. Fortell meg gjerne hva du synes; er dette sommerens store bokfenomen eller er det dårligere enn porno?

Abelone

 

Advertisements

4 comments

  1. Det er mange som har skrevet om den boken, men ingen av mine venner har anbefalt den. Vet ikke om de har lest den engang.
    Nå skal det sies at jeg ikke syntes 50 shades var spesielt bra, så jeg kommer nok ikke til å lese Calender Girl.

    Holder på med en god bok nå, og den kan jeg virkelig anbefale – En liste for livet, av Lori Nelson Spielman. 🙂

    Lik

    1. Fifty shades var i alle fall noe nytt og spennende, calendargirl har ikke det en gang.

      Leste den boka du anbefalt i fjor, den er skikkelig søt og passer bra som sommerlektyre!

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s