En sommerlig vri

Det er sommer og sol, og is er en naturlig følgesvenn. Pepperkaker i sommervarmen er kanskje ikke like vanlig. Men så enkelt kan det gjøres når man vil feire pepperkakedagen: Vaniljeis og pepperkaker er en veldig god kombinasjon.


Skrev tidligere i dag at jeg slet med å finne en sommerlig vri på pepperkakene på selveste pepperkakedagen. Vel, ikke nå lenger! Jeg har lekt på kjøkkenet i kveld og funnet to gode oppskrifter med pepperkaker. Det er et lite men; du må ha pepperkakene klare på forhånd. Men til gjengjeld er de no-bake og superkjappe.  

Pepperkaker med sitronkrem 

Så sant du har pepperkaker allerede er disse raske og gode. For meg ble de enda raskere siden jeg hadde en kremrest fra sist jeg lagde tilslørte sommerpiker, trengte bare å tilsette sitron og farge. 

Pisk fløte og sukker til krem. Bland inn kremost naturell, sitronessens (sitronsaft er sikkert enda bedre) og konditorfarge. Bland til jevn røre. Legg en god dæsj på en kjeks, legg en ny over og klem sammen. Jevn langs kanten og stryk bort overflødig krem. 

Bland melis med vann, sitronsaft og konditorfarge til passe tykk konsistens. Dekorer kakene og sett den kjølig et øyeblikk til melodien har stivnet, men ikke for lenge, da blir de soggy. 


No-bake peppersandwich

Her i huset er sandwichis favoritten, så jeg fikk lyst til å forsøke å lage en vri på den. Det er herlig varmt ute enda, og da må man spise is. Eller som lillebror sier «det passer vel ikke med en is i dag?» Om det så er snøstorm passer det vel med is? 

Denne er faktisk enda enklere. Legg en scoop vaniljeis på en pepperkake. Legg en ny kjeks oppå og klem sammen. Jevn kanten litt. Om du ønsker den enda festligste kan du rulle iskanten i kakepynt. Det går fint å fryse dem igjen, men selv foretrekker jeg å spise dem umiddelbart. Og om du ikke har pepperkaker kan du også bruke Gjendekjeks eller mariekjeks. Har tidligere laget en versjon med safarikjeks og sorbet, men kjeksen ble veldig hard da jeg frøys de for å ha i et selskap senere, så det er ikke en kjeks jeg vil anbefale til dette formålet (selv om smaken sammen med sorbeten var upåklagelig). 
Abelone

8 comments

    1. Jeg er veldig glad i sitron, så min favoritt er nok den med sitronfyll – enda så glad jeg er i is. Ellers er kanskje dagens eksperiment med bringebærfyll mer din smak?

      Driver nå å funderer på en turvennlig variant. Den enkle måten er selvsagt å lage krem og ta på en sprøytepose før man drar, men hvem sier at jeg gjør det lett for meg selv? 😉

      Likt av 1 person

      1. Tja, mener å huske at det er noen som sier at «det enkle er ofte det beste». Det kan vært fornuftig bruk av ressurser å ta den enkle veien. Men grunnen er vel egentlig at jeg tenker på noen desserter på en ukes lang hytte-til-hyttetur, da er det fare for at kremen blir sur. Tenker kanskje ferdig vaniljekrem og syltetøy, men er ikke helt ferdig med løsningen enda.

        Likt av 1 person

      2. Krem på boks er faktisk ikke så dumt. De kan jo ikke stå lenge uansett fordi kjeksen da blir våt (og sprutekrem tåler i alle fall ikke å stå lenge).

        Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

