Hvordan fange et «kodakmoment»

Jeg har en app jeg liker veldig godt, men det har aldri passet seg sånn at jeg har fortalt om den. Men jeg fikk en påminnelse her forleden:

«Klarer du å ta bilde av meg i fart, tante, sånn mens jeg hopper» lurte hun på. «Tante kan alt» sa jeg (la til «med litt flaks» inni meg).
Anja Holt

Kjære Anja, du trenger ikke flaks, du trenger den riktige appen! Den riktige appen heter stillshot, koster 11 kroner i appstore og er verdt hver krone.

Dette er appen for alle oss som har forsøkt å ta det perfekte bildet av et motiv i bevegelse. Som har trykket for tidlig eller for sent og som ender opp med omtrent 5 millioner bilder i forsøket på å fange det ene perfekte øyeblikket. Om det er barnets første tur i bergogdalbane, et flott fotballbilde eller fuglenes flukt, her får du sjansen til å finne akkurat det riktige punktet. I ro og mak til og med. Ja, for det er kanskje den eneste ulempen, du får ikke bildet ut umiddelbart, du må hente det ut. Hvis du har noen som umiddelbart vil se bildet er det en ulempe, men ellers er det kanskje like greit?

Ideen er like enkel som den er genial. En video er satt sammen av bilder, hvorfor ikke hente ut et av dem? Det er akkurat det den gjør. En helt vanlig film inneholder 29 bilder i sekundet. Det er mange nyanser av samme bilde! Det er faktisk ikke vanskeligere enn at man finner den riktige bilderamma, trykker på en knapp, og dermed er bildet lagret i kamerarullen.

Jeg var litt bekymret for kvaliteten på bildet, er det godt nok til å brukes til noe? Et av bildene jeg har tatt på denne måten ble en gang trykt i et blad, og det så bra ut, så kvaliteten er så vidt jeg kan se god nok. Det er en del som hardnakket vil hevde at et mobilbilde ikke er bra nok uansett. Dem om det. Det hender jeg savner å bruke speilreflekskamera, men jeg er veldig glad for å slippe å trekke det meg med rundt over alt.

Den fungerer også veldig bra for å ta bilder av seg selv istedenfor å bruke selvutløser eller selfiestang… Riktignok bør man ha et trygt sted å sette fra seg telefonen mens man filmer, men på færre forsøk kan du få så mange poseringer du bare vil. Ikke helt like bra som ha sin egen fotograf, men av og til er det godt nok.

Abelone

3 comments

    1. Jeg vil si at det kommer an på kamera. Med speilreflekskamera og manuell innstilling har du kontroll på når bildet blir tatt. Har du mer automatikk eller kompaktkamera er det litt mer tilfeldig når bildet blir tatt. Skyldes vel først og fremst at kamera forsøker å sørge for at ting er i fokus, og det er en utfordring med motiv i bevegelse.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

