Stemningsrapport fra påskefjellet

Jeg burde kanskje ha tatt hintet da alle i familien ble syke i tur og orden før ferien. Men jeg tenkte at fjelluft sikkert var bra for oss, da blir vi sikkert friske igjen alle mann. Det var en positiv overraskelse at den nye bilen ble levert før påske. Men jeg burde kanskje innsett at det var et nytt hint da den ikke hadde lastenett enda pga leveringsproblemer. Men nei da, vi skulle på påskeferie, ja! Fikk ikke med oss den store eska med hytteting, men det er jo helt sikkert nok sengetøy og sånt på hytta. Det er sikkert ikke så farlig om vi sette igjen den! 

Tross sen avreise og en fryyyyyktelig lang pause (for det er jo ikke lov til å spise i den nye bilen…); det var beskjeden påsketrafikk og vi var framme på parkeringa før det ble mørkt. På med sekker og ski. Hev raskt på noe smøring. «Vi skal jo ikke så langt, så vi trenger ikke være så nøye» sa jeg. De ordene skulle jeg fort angre! Det er bare snakk om 500 meter, og det meste er på oppkjørt løype. Men du kan si det var bakglatte ski. Det hadde sannsynligvis vært raskere å gå baklengs! Det var helt klart et v-e-l-d-i-g tydelig hint. Men tok jeg det? Nei! Selv ikke da vi fant ut at batteriene på hytta har tatt kvelden (hallo, de er bare 26 år gamle..!) tok jeg hintet. Neida, her skal vi påskekose oss! 

Bare negativt var det selvsagt ikke; snømengden er så moderat i år at det gikk fort å måke vei til do. Posene med dagens middag var kommet opp da doveien var ferdig måkt (mannen vet jeg blir mannevond når jeg blir sulten, så det var kanskje ikke tilfeldig). I tillegg hadde ikke kjellerlemmen frosset fast, så vi kunne til og med hente opp en flaske vin til kvelden. 

Neida, den første dagen var ikke så ille. Det var dagen etter at trøbbelet begynte. Jeg hadde nemlig skrytt på meg at vi skulle gå en skikkelig skitur. Jeg pakket sekken og mannen smurte ski. Lillebror var så ivrig at han forsvant ut straks han var ferdig påkledd, lenge før vi andre var klare og forsvant avgårde. De først meterne kjentes det helt supert ut. God glid. I grunnen nesten for god på det isete underlaget. Løypa er nemlig litt for smal til at jeg klarer å ploge noe særlig. Så det gikk fort. Skummelt fort! 

 

Solgløtt, men ikke la deg lure, det begynner snart å snø igjen! (Bildet er forøvrig tatt et annet sted , en annen tid)

 Så da skulle man kanskje trodd da, at da det begynte å kladde (eller klabbe som vi sier i Trøndelag) så ville jeg blitt fornøyd. Men nei da, jeg ble bare irritert på nysnøen som festa seg slik at det ikke ble noe gli. Men en kort smørepause senere, så hjalp det på. Og når sola i tillegg brøt gjennom skylaget, ja, da var det påskestemning å skrive hjem om. Det var lett å overhøre at guttene kranglet om hvem som skulle gå først og klaging over for få nedoverbakker. Før vi visste ordet av det hadde vi kommet lenger enn vi noen gang har kommet den veien (i alle fall siden vi fikk barn). Dessverre var jeg ikke rask nok til å trekke fram kameraet slik at jeg fikk tatt et bilde i solskinn for været var skiftende, veldig skiftende! 

Så gikk det oppover. Jeg har ikke så mye i mot å gå oppover, det er nedover som er skummelt, så jeg syntes det hørtes ut som en god ide. Skiene igjen bakglatte… Takk og pris syntes lillebror det var så slitsomt at han ikke ville gå hele bakken opp! Godt var det, for den gode gliden holdt seg ned den bakken. Muligens er jeg den eneste nordmannen som ikke er født med ski på beina, for hvordan kan noen synes dette er gøy? Avsluttet nedfarten med et skikkelig fall med nakkesleng. 
Men nå var vi i alle fall på vei hjem! Og nå skjedde det noe merkelig. De tre andre hadde god glid mens jeg fikk mer og mer kladder. På starten var det ikke verre enn at jeg klarte å holde dem unna så lenge jeg klarte å holde skiene i fart. Stort sett i alle fall, hadde en liten bakke da den ene skia hadde gli og den andre sto bom fast. Du kan jo gjette hvor jeg havnet… Og i motsetning til når lillebror legger seg ned og er sliten, så dukker det ikke opp påskeegg i løypa foran meg. De andre hadde gli, så de (og skismøringen) forsvant i det fjerne. Det snør nå så kraftig at jeg ser ut som en snømann, og kladdene blir bare større og større. Vi snakker så store at høydeskrekken begynte å slå inn (det gjør den også på høye hæler, så det sier ikke egentlig så mye). Var ikke mulig å gli dem av lenger. Hjelpe ikke å stoppe å skrape dem av, før jeg kom i gang var de tilbake. Så da vakler jeg avgårde på ustø bein og ender med å GÅ, bokstavelig talt, gå på skiene den siste kilometeren tilbake. I den siste motbakken var jeg lei og spente av skiene og gikk uten. Tenkte ikke på gjennomslagsføre de siste 10 metrene opp til hytta. Jeg krabbet opp. Skiene har jeg mest lyst til å kaste i elva! Resten av kvelden satt jeg å sturet og hadde vondt i nakken og hodet. Blir god stemning av sånt! 

Her har jeg tenkt å tilbringe resten av påska, med fyr i peisen og med en god(?) bok

Hvis du nå er i ferd med å gjøre klar for å reise til påskefjellet har jeg bare et råd å gi: Fjellvettregel nr 8 gjelder enda – vend i tide, det er ingen skam å snu. For min del er det for sent. Jeg får følge nr 9 og grave meg ned (i bøker og smågodt) – men jeg gjorde nok ikke det i tide. Det er bare et skår i smågodtgleden; på grunn av den fordømte priskrigen var det tomme hylle og posen min kommer ikke til å holde til en hel innepåske. For å komme meg på butikken må jeg gå på ski til bilen… 
Abelone

P.S. Om du lurer på mine innledende hint, det er knapt med sengetøy og vi har enda ikke blitt friske. Så langt har vi smittt hverandre igjen og igjen. 

P.P.S. Lenge siden jeg har hørt Bjelleklang sin hyttetur, men det er noe sant i den… 

2 comments

    1. Hadde det før, men har noen minner om klabber og dårlig glid fra den gang også. Det er sannsynligvis grunnen til at jeg ikke kan smøre ski i dag… Ønsker meg en smørebuss (med mannskap) til bursdagen!

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

