Regnbuekake uten egg og melk

Jeg er glad i å bake, og bursdager er en god unnskyldning for å bake! Mars er bursdagsmåneden her i huset, og jeg er nå i gang med å planlegge bursdag nr 2 (det vil si selskap nr 3 på en uke siden selskap 2 er ferdig planlagt 😉). Lillebror har bestilt påskebursdag, og jeg lurer på om jeg ikke skal gjenta suksessen med regnbuekake fra i fjor.

Oppskriften kom aldri ut i publisert tilstand i fjor, men heldigvis hadde jeg laget en kladd. For selv om jeg ikke i år trenger unngå melk og egg (med google har det blitt mye lettere. Jeg liker godt allergikokken sin samling), så var det en ganske god oppskrift.

Saftigere enn man skulle tro ut fra bildet. Denne er forøvrig dobbel posjon. Det går som regel ikke så mye kake på bursdager, så man kan med fordel bruke en mindre form for å få høyden man ønsker seg.

Ulempen ved at lillebror har bursdag bare to uker etter turboprinsen er at han vil ha det helt likt. Fordelen er at jeg får en sjanse til å forbedre utførelsen. Denne er det første forsøket, den neste ble litt finere.

Bløtkake uten melk og egg
175 gr melkefri margarin
200 gr sukker
300 gr hvetemel
2 ts bakepulver
100 gr moset banan
50 gr rå revet eple
1/2 dl juice
Margarin og sukker vispes godt i kjøkkenmaskin. Tilsett juice sammen med revet eple, banan, mel og bakepulver

Del røra i fire deler. Tilsett forskjellig konditorfarge i hver del. Stek en del om gangen i en rundform ved 190 C i 10-15 min. Hvis du som meg ikke har flere former kan du bruke bakepapir i bunnen og løfte ut hver del slik at du slipper å vaske forma mellom hver gang. Avkjøl og legge lagvis gjerne med krem, syltetøy eller fruktskiver mellom lagene. Dekk med krem eller som på bildet over med marshmallowsfondant.

Abelone

2 comments

  1. Hei! Hvilken størrelse bruker du på kakeformen? Jeg hadde håpet å bruke størrelse en litt større form, 24 eller 26 cm.

    Lik

    1. Denne er laget i en «bake it easy»-form, mener å huske at den er 22 cm. Det går som regel ikke så veldig mye kake i barnebursdager, så derfor synes jeg en liten form er greit. Kaka på bildet var dobbel porsjon, dersom du vil ha større form, så hadde jeg nok ganget med tre eller fire.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

