Sykt kladdig sjokoladekake uten egg og melk

Snart er det bursdagstid i heimen igjen, og jeg er i gang med å tenke kake. Her er fjorårets sjokoladekake, tro hva vi skal finne på i år?

Og vips, så var det nesten tomt…

«Jeg vil ikke ha sjokoladekake i bursdagen min, jeg vil ha brownies» fortalte 8-åringen. Men mormor er en streng dame, og fortalte at den var ikke til han, den var til gjesten som ikke tåler egg og melk. Og noen oppskrift på brownies uten egg og melk har jeg ikke funnet. Men mormor visste råd likevel. Ved å tilpasse steketiden ble det en veldig «kladdig» sjokoladekake. Den har muligens blitt en ny favoritt i familien.

Crazy chocolate cake

400 g sukker
375 g hvetemel
55 g kakao
2 ts natron (mormor fant ikke natron og brukte hornsalt istedenfor. Merkelig nok ble den faktisk saftigere med det)
4 3/4 dl vann
1,5 dl matolje
1 ts vaniljeessens
2 ts eddik (7%)

Bland de tørre ingrediensene sammen i en bakebolle. Ha det flytende oppi bollen med det tørre, og rør deigen raskt sammen. Ha deigen i en liten bakepapirkledd langpanne. Stek kaken midt i ovnen ved 175 C i ca 30 minutter. Avkjøl kaken i formen, og løft den ut av formen ved å dra i sidene på bakepapiret etterpå. Siden den hadde browniekonsistens, skar jeg den opp og drysset melis over.

Rotete kjøkkenbenk hører med når det er bursdag…

Jeg gjentok suksessen to uker etterpå, og brukte samme oppskrift for å lage lynet mcqueenkake til lillebrors bursdag. Ingen gjester som var allergisk mot melk eller egg der, men den falt jo så godt i smak gangen før. Lagde dobbel porsjon i langpanne, brukte natron og stekte litt lenger. Den ble desverre ikke like saftig denne gangen, så jeg tror jeg skal holde meg til hornsalt og bløtere konsisten framover.

Abelone

Dekoren var kanskje ikke perfekt når jeg må forklare tankegangen bak enkelte elementer for barna… Men bestillingen på at Lynet skulle krasje i kaktusen var i alle fall grei!

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

