Tryggere Internett dag

I dag er det Safer Internet day. Denne dagen skal øke kunnskap for å gi barn og unge en trygg og god digital hverdag. Og oppfordrer alle til å «Play your part for a better internet». I Norge har de oversatt det til #hvagjørdu (for at nettet skal bli et bedre og tryggere sted for barn og unge). Det passer ikke for meg å ta fri fra jobb for å få med meg foredragene, men jeg er vel strengt tatt ikke i målgruppen heller. Skjønt, vi har vel alle en rolle i det arbeidet? Som foreldre, som bloggere, som medmennesker.

Hva gjør jeg? Tja. Nei, jeg gjør vel egentlig ikke så mye. Siden jeg er dataingeniør sikrer jeg så godt jeg kan hjemme og vet at det likevel ikke er sikkert. Den største trusselen befinner seg uansett mellom tastaturet og stolen. Det er kanskje der vi som foreldre kan gjøre noe; slik at barna er klare den dagen vi lar dem delta i sosiale media.  Det minner meg om en film jeg så for en stund siden, Cyberbully. Ikke av de beste filmene jeg har sett, men den var tankevekkende. Om hvor for ting kan utvikle seg. At ubetenksomhet ble en big deal. Om foreldrene som trodde de gjorde alt riktig og likevel ikke kunne beskytte barnet sitt. Om manglende lovverk. Og om viktigheten av å beskytte kontoen sin. Den finnes på Netflix for de som er interessert. (Jeg burde selvsagt ikke oppfordre til å se piratkopier, men den finnes også på YouTube i fullversjon). Foreløpig føler jeg meg likevel trygg på mine barns vegne, interessen er ikke der enda.

Det er en selvfølge å sikre barna på sykkelen, men hva med i det digitale livet? Er det like selvfølgelig?

Så har vi sånne som Stig som gjør noe. Er det bra? Absolutt ikke! Selvjustis er skumle greier. Særlig i disse like&share-tider. Akkurat der er det faktisk noe vi kan gjøre: stopp – tenk – klikk. Vi bestemmer hva vi liker og deler. Utøver vi f.eks. like gode kildekritikk når noe er delt på Facebook? Eller lar vi følelsene styre? For fakta som blir presentert på Facebook ser jo veldig ekte ut. Men kan ikke ting være tatt ut av sammenheng, feil framstilt eller rett og slett vært manipulert? Stoler vi mer på opplysningene fordi navnet på en venn som liker dette kommer opp? 

Jeg tenker at kanskje noe av det viktigste vi kan gjøre er å gå foran som et godt eksempel. Det betyr at vi må være litt kritiske til det vi leser og hvem avsenderen er. Og oppføre oss på nettet som vi ville gjort «in real life». 

Abelone

 

P.S. Trenger du inspirasjon til nettvett for barn? Her har du noen forslag:  

Digiduck
Felix og Frida lærer nettvett
Vær smart ta gode valg
Donalds nettvett
Superetterforskerne

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

