Unyttige fakta om februar

Så skriver vi februar, og jeg er klar med 10 unyttige fakta. Er du klar for mer meningsløs informasjon?

Karnevalsmåneden, men i år avlyses karnevalet pga stereotype kostymer flere steder.

  1. Det bør være kjent at februar er den eneste måneden som har færre enn 30 dager.
  2. Og siden den normalt har 28 dager, er det en eneste måneden som kan gå uten at det er fullmåne. Forrige gang det skjedde var i 1999, og neste gang er i 2018.
  3. De 28 dagene gjør at det også er den eneste måneden som kan ha fire fulle uker, altså starte på en mandag og slutte på en søndag. Det hadde skjedd i år dersom det ikke var skuddår. Nå må vi vente helt til 2021 før det skjer.
  4. I USA er februar nasjonal fuglematermåned. Unnskyldning god nok for å lage en ny fuglemater!
  5. Søren også! Jeg gikk glipp av iskrem til frokostdagen! Jeg elsker is, og det er sjelden jeg synes det er for kaldt for is. Litt hardt å starte dagen med is kanskje, men ungene hadde nok likt det. Er det lov å ta feiringen på feil dag?
  6. Snakker om matdager; i USA er det nasjonal pizzadag 9.februar. Jeg stemmer for at vi gjør den internasjonal slik at jeg med god samvittighet kan servere pizza på tirsdag. Nei, vent nå litt, det er pannekakedagen er hjemme. Jaja, har i grunnen spist nok pizza i helga, så jeg kan fint leve med å ikke få det i morgen også. 
  7. På tirsdag er det også safer internetday. Årets tema er #hvagjørdu (for å gjøre internett tryggere for barn og unge).
  8. Det er mange merkedager i februar. Fastelavn, morsdag og valentines kjenner vi til. Men hva med «ha på røde klær dagen«? Ser ut til å markeres både i USA og UK, men kan markeres på ulik dag. Målet er at de røde klærne skal øke bevisstheten om hjertesykdommer.
  9. I følge primstaven er det Per varmstein 22.februar. Man trodde at St. Peter da kastet varme steiner i vannet så telen og isen løsnet. Godt nytt for oss som lengter etter vår: dette ble i gamledager regnet som første vårdagen.
  10. Siden det er skuddår i år: skuddårsdagen er dagen jentene etter gammel skikk kunne fri til sin utvalgte. Dersom han sier nei skal han visstnok gi henne 12 par hansker for å skjule at hun ikke har noen ring. Søren at jeg ikke visste det da jeg fikk nei i 2000. Men han fikk ja fra meg et halvt år etter. 

Abelone

2 comments

    1. Vi har en tradisjon om å spise McDonald’s mat en dag når pappan er bortreist, så det ble det i dag. Pannekakene får vi spare til i morgen. (Jepp, skikkelig bra kost når faren er borte. Godt vi hadde 4 fiskemiddager sist uke)

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

