Fastelavn i skogen

De som har fulgt meg en stund vet sikkert at jeg har fabulert om fastelavensfeiring i skogen lenge. I fjor blåste det så mye at jeg ikke hadde mot til å tenne bål. I alle fall var det en god unnskyldning for å holde seg inne. Enda jeg trolig så lettere gal ut da jeg lette butikken rundt etter fjær på vei til hytta i fjor og innså på veien at det var fastelavn dagen etter. Men i år, da skulle det endelig bli. Værmeldingen var ikke veldig optimistisk i dag, så for å sikre at vi skulle komme oss ut på tur inviterte vi med noen venner. Funker alltid! 

Fastelavensris må til for å skape riktig stemning. Fargede fjær festes enkelt med ståltråd

Føret var ikke det beste i dag. Bare holke, og i grøftekanten hvor det enda er snø var det fullt av hundemøkk. Men vi klarte å unngå både lårhalsbrudd og møkka på vei opp til gapahuken og fikk raskt fyr på bålet og var klare for å lage fastelavnsboller. 

Hvis du nå håper på oppskrift må jeg innrømme at jeg slumpet og ikke aner hvor mye av hvert jeg hadde. Men den var enkel å lage: hvetemel, sukker, olje og bakepulver blandes sammen til en passende deig.  

 

Steg 1: stek pinnebrødbolle på spidd. Vi kunne med fordel ha brukt tykkere greiner og tynnere boller, da hadde det gått raskere.

  

Steg 2: Når bollen er ferdigstekt (altså forhåpentligvis ikke bare svidd på utsiden, men gjennomstekt) trekkes den av pinnen. Fyll hullet om mulig med syltetøy og krem.

  
 

og hvis det ikke er mulig, ta kremen på utsiden.

 

Nyt at du kom deg ut på tur selv om det er regn og guffent føre. Og send en snap eller to om det slik at andre blir misunnelig og imponert 😉

Det ble vått og kaldt i dag, så ungene fant ut at når de likevel var våte kunne de ake ned på isen. Vi voksne derimot var litt mer forsiktig. Lillebror var veldig misfornøyd med at vi ikke kunne skjære ned busken og ta med riset hjem. Jeg frykter at vi må lage et nytt fastelavnsris hjemme og at dette kommer til å vare helt til påske. Forhåpentligvis er tanken snart glemt. 

Når det er kaldt og vått ute, er kanskje noe av det beste å komme hjem igjen. Nå sløver vi bort resten av dagen med god samvittighet. Håret stinker bål, så strengt tatt burde jeg kommet meg i dusjen nå. Skal bare se litt flere bollebilder på Facebook først. Og sjekke litt Mail. Og kanskje lese litt i boka. Og når jeg tenker meg om, begynner det ikke snart noe spennende på TV? Og sånn går nå ettermiddagen og kvelden…

Har du feiret fastelavn i dag? 
Abelone

Dette innlegget er med i inspirasjonsmandag på klin-kokos. 

2 comments

    1. Vi koste oss selv om vi var litt uheldige med været. Ungene ville vasse i alle dammer på vei til tur, de fikk streng beskjed om at det fikk vente til hjemturen. Etter å ha vært uti på vei hjem hørtes det ut som om de angret på «badet».

      Middag på bål er sjelden feil, man trenger ikke dra så langt for å lage bålmat. Hva serverer du på bålet i morgen?

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

