Abelone tester markahyttene

2015 var friluftslivets år. Denne kaotiske familien har aldri før vært så lite på tur som det året. Enda tur ut i skogen er selve oppskriften på en harmonisk familie. Guttene slutter å sloss og begynner heller å leke sammen, vi voksne legger bort alt stress, og vi er alle i nået. Så i år har jeg satt oss et hårete mål: hver måned skal vi komme oss ut på overnattingstur. Vi har tilgang til egen hytte, så en del måneder blir det den, men særlig på vinteren er den litt for langt unna for en helg. Da er markahyttene geniale! De er ikke lenger unna enn at det mulig å komme seg dit selv om det er «noe som skjer» på lørdag formiddag. Ja, ikke alle da, det finnes de som ligger et godt stykke inn i marka også. Men med tanke på at det er 25 ubetjente hytter, 1 betjent og et «anlegg» i omegn, så burde det være mulig å finne seg en passende hyttetur.

Lillebror har mast om at han vil på skitur siden snøen kom. Inntil nå har det bare blitt en liten kveldstur som ikke gikk helt etter planen, men nå skulle vi endelig få en skikkelig skitur. Med overnatting og greier. Siden planen begynte å ta form før kulda satte inn, fant jeg ut at hytta som selger seg med «når du vil ha tidlig vinter» måtte være den perfekte for en skitur. Det er så godt som snøgaranti vel? Dessuten skulle det være 2,5 km på merkede løyper dit. Siden vi ikke har gått særlig mye på ski i år var jeg usikker på rekkevidden vår, men såpass klarer vi vel helt sikkert?

For å gjøre en lang historie kort: ja, det klarte vi. De tre kilometerene fra parkeringsplassen ble ganske akkurat passe for lillebror og foreldre med tunge sekker. Turboprinsen gikk muligens omtrent dobbelt så langt der han halset foran som en hund og kom tilbake igjen.

 

IMG_4064

Snellingen i perfekt vintervær

Jeg ser jeg har glemt å fortelle hva som var målet for turen. Vi skulle til Snellingen, en liten hytte med 8 sengeplasser nord i Romeriksåsen.

Man må være ganske sosial for å bruke markahyttene, for de er såpass små at man ikke kan unngå å ha kontakt med de andre på hytta. Et lite håp har man vel alltid om at man skal få ha hytta alene, i alle fall har jeg det, men sjansen er stor for at det også er andre der. På de få hyttene jeg har vært på har det ikke vært noe problem, det er stort sett veldig omgjengelige folk som er der. Slik var det også nå, fullbooket hytte med koselige folk og godt samarbeid. Guttene syntes det var spesielt morsomt at det var en liten gutt der, og de ville gjerne underholde han. Gleden så ut til å være gjensidig 🙂

Det er sjelden jeg er sistemann som legger meg, men det skjedde denne gangen. Man blir tydeligvis trøtt av fysisk aktivitet og frisk luft, så før 22 var plutselig alle i seng. Eller kanskje det bare var at når først en går, så føler man ikke at man kan bli sittende oppe ved siden av senga deres. Det er to rom på Snellingen, men de fungerer begge som både sove- og oppholdsrom. Det er ikke så aller verst å la døgnrytmen følge lyset. Jeg må innrømme at jeg syntes det var deilig at det for en gangs skyld ikke var mine barn som våknet først. Sengene er gode, men er det klart at man sover litt mer urolig enn man gjør hjemme.

Turboprinsen har et stort ønske om å dra tilbake til Snellingen. Og det snart. Han har nemlig gjemt unna en stor istapp som han vil leke videre med. (Vel har jeg hatt mye rart i bagasjen, men ved istapper setter jeg grensen!) Selv hadde jeg sett for meg mer mot høsten, men vi får se. Nå har det blitt veldig midt her, så det spørs om det er noe særlig igjen av istappene heller.

Jeg glemte å sjekke løypeprofilen før jeg bestilte, men det var kanskje like greit, muligens hadde jeg mistet motet da. For det går oppover til Snellingen. Lillebror har bestilt en tur hvor det ikke går fullt så mye oppover neste gang. Men det er nå en gang sånn da, at man må gå opp for å kunne kjøre utfor etterpå.

 

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

