10 overnattingssteder jeg drømmer om

Akkurat denne hytta er laget av stein og er nok uegnet for overnatting med mindre du er et troll. (Fra Trollstigen i Filipstad)

I fjor sommer var det camping i Sverige som sto på planen, og mens jeg lette etter morsomme ting å gjøre der, fant jeg også en del morsomme overnattingssteder. Det ble ingen av dem på den turen, men kanskje en dag? Etter det har jeg begynt å se veldig etter unike (eller sære som noen ville sagt) overnattingssteder. For av og til kan overnattingen være en stor del av opplevelsen. Som disse her som jeg drømmer om:

  1. I sjøen utenfor Västerås ligger flytebryggen The Utter In. Det er ikke store saken, men på en varm sommerkveld må det være fantastisk å sitte på verandaen her å se utover. Soverommet er nede og vinduer på alle kanter slik at man kan se fisken. Det skal visstnok finnes en tilsvarende utenfor Zanzibar, og denne skal ha bedre utsikt under vann, så kanskje er den et bedre valg?
  2. I Västerås ligger også Hakkespetten hotell som er laget av samme mann. Nå er jeg ikke spesielt glad i høyder, så å bo 13 meter over bakken er muligens ikke så veldig god ide. Særlig ikke med tanke på at man må heises opp dit. Da er det kanskje bedre å dra til Tretopphytta. Kortere reisevei og bedre komfort. Sistnevnte står definitivt på planen min, kanskje jeg kan klare å få det til i år?
  3. Siden planen var Sverige, begynte jeg å lese «Karsten og Petra spiser glass» for barna. Der er Jumbo stay nevnt, og turboprinsens umiddelbare reaksjon var «kan vi bo der en gang?» Dette er rett og slett en jumbojet som er omgjort til hotell. Jo mer jeg planla turen, jo vanskeligere ble det å velge ut ting å gjøre (skal du til sverige er forresten barnsemester.se et  godt utgangspunkt). Stockholm måtte vike, men det er jo strengt tatt ikke lenger unna enn at det går an å ta seg en helg der.
  4. Hvis man ikke er glad i høyder, så er kanskje overnattig i en sølvgruve tingen?
  5. Fremdeles ikke ferdig bygd, men når den blir det, hadde det vært råkult å overnatte i en elg!
  6. Jeg var for sent ute til å booke overnatting på snøhotellet i Hunderfossen i år også. Note to self: finn ut når bookingen starter, for dette høres gøy ut! Finnes noen andre ishoteller lenger nord i landet også bl.a. igloo hotell i Alta og snøhotellet i Kirkenes.
  7. Overnatting i fyr hadde også vært gøy. Det finnes hotellstandard som f.eks. Rom 47 i Molja fyr, men det finnes også en del enklere standard. Jeg mistenker at du vanligvis overnatter i fyrvokterboligen, ikke selve fyret, men gøy likevel.
  8. Er det enkel standard man er på jakte etter, så er koie et alternativ. Det sies at det spøker på koia Muggsjølia, så det spørs om jeg tør overnatte der. Ikke si det til ungene, men jeg tror faktisk det finnes spøkelser.
  9. Tipper ungene hadde elsket å overnatte i Abra havn, men foreløpig har jeg syntes at prisen er for stiv. Sist vi kjørte forbi dyreparken så de Noas Ark og ytret ønske om å bo der en gang. Utenfor sesong er det sikkert et vel så godt alternativ.
  10. Muligens er det litt harry med Safaricamp på Kolmården, men tipper ungene hadde syntes det var spennende. Det var fullbooket da vi reiste på lykke og fromme i fjor, så vi fikk ikke med oss dette. Litt nærmere er Canvas hotel som også ser veldig spennende ut, men ungene er nok litt for små enda til å reise dit.

Jeg kjenner jeg begynner å bli klar for å planlegge sommerferien! Har du planlagt sommerferien? Og har du noen spesielle/sære/unike/rare overnattingssteder å anbefale?

Abelone

P.S. Visste du at det var klemmedagen i dag? Skulle gjerne gitt deg en klem på ekte, men må desverre nøye meg med å sende deg en virtuell: *klem*

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

