Bittelitt VIP

Visste du har jeg har plantar facit? For andre gang faktisk. Det er visstnok stadig fler som får det, men ikke så mange som får det på begge ben. En plantar facit er kort fortalt en betennelse i en sene inni foten, og den viktigste behandlingen er tøying og bruk av såler. Og å ta tiden til hjelp… i årevis. (Det finnes også noen andre smertefulle behandlinger som vi ikke trenger gå nærmere inn på akkurat nå, jeg har prøvd det meste utenom operasjon)

Etter at jeg fikk fotseng, har jeg begynt å handle sko helt annerledes. Jeg er i utgangspunktet ikke av de jentene som liker å handle sko, tvert imot (selv om skosamlingen tilsier noe annet). Blir vel ikke akkurat bedre når alle sko må ha plass til såle. Når man bruker såler hver dag, hele dagen, blir det viktigste kriteriet «er det plass til såle?» Først når jeg vet om det er uttakbar såle kan jeg begynne å vurdere om jeg synes skoen er fin. (Før en lenger analyse med bredde på lest, demping i hæl og om jeg virkelig har bruk for den – svaret på det siste er selvsagt ja :-))

Akkurat nå var det innesko som var problemet. Jeg har lett etter noen enkle step-ins, noe liknende Birkenstock, siden i vår en gang, men alle har såler som sitter fast. Men sist jeg var innom ortopediteknikkeren for å justere fotsengen min, så jeg noen der. Jeg googlet i vei, men de dukket ikke opp, så det var ingen annen utvei; jeg bestilte en time.

Det er det eneste stedet jeg må bestille time for å prøve sko. Jeg har gjort det en gang før, og det var samme følelse nå som da: jeg føler meg litt sånn VIP når jeg er der. Man får sin egen ekspeditør som henter det man vil se på i riktig størrelse. Bare å peke på hva man vil prøve og sitte der som en dronning og vente. Det mangler bare et glass med bobler for å gjøre VIP-inntrykket komplett.

Men når man bestiller en time, så bør det ikke komme som noen overraskelse på ekspeditøren (muligens er hun noe mer, en eller annen utdannelse som gjør henne flink med føtter, men jeg spurte ikke) at man mener business. «Jeg tar begge, jeg!» Prisene er VIP de også, men føttene blir forhåpentligvis glade. Sandalene jeg kjøpte sist har vært verdt hver krone, håper at vinterskoene som ble med hjem i går i tillegg til inneskoene også er det.

Abelone

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

