Nesten drapsmann

Har du noen gang gjort noe dumt? Eller bare ubetenksomt. Selvsagt har du det. Hvordan reagerer du om noen kommenterer det?

Rett før jul gjengav tv2 en facebookstatus om mannen som nesten ble drapsmann da en familie gikk langs veien uten refleks. Selvfølgelig var det dumt å dra avgårde uten refleks. Og de hadde tydeligvis skjønt det underveis også:

«Far sjølv var nok klar over faren han utsette resten for, for tidvis kunne ein sjå det blå lyset frå mobilskjermen hans – som han freista markere at her var det noko på ferde.»

Men de fleste av oss har vært ute en eller annen gang i mørket uten refleks. Har sikkert en mer eller mindre god unnskyldning eller i alle fall forklaring også. (Jeg holder på at klesprodusentene burde ta større ansvar). Men når skade da har skjedd, du har dratt avgårde uten refleks. Du vet det var dumt, men plutselig står vi der da. Hva skal man gjøre?

«Og ja, eg køyrde ned sideruta og ropte at dei tok store sjansar ved å gå slik kledd langs E39. Utan refleks. Ingen ting. Ingen reaksjon.»

Hva hadde han forventet av reaksjon? Du hadde trolig fått samme reaksjon fra meg. Å bli oversett altså. Om ikke jeg hadde blitt sint da. Jeg vet det var dumt, men det er ikke noe jeg kan gjøre med det akkurat nå. Det er ikke som om det komme til å komme reflekser dalende ned fra himmelen fordi noen bemerker det. Gnir det inn.

bilde-2

Man burde kanskje hatt et lite lager med reflekser i bilen slik at man kan dele ut til mørkkledde fotgjengere. Hadde du tatt imot om du fikk en refleks?

Tro hvilken reaksjon han hadde fått dersom han heller hadde sagt:»Det er så mørkt her at jeg nesten ikke så dere. Kan jeg få kjøre dere til kirka slik at dere slipper å gå langs veien her så mørkkledd?» Eller i alle fall «Oi, det var ikke lett å se dere. Jeg har to refleksbånd her, ta i alle fall de slik at det blir litt tryggere for dere å gå her!» Men det er klart, det er lettere å kjefte på noen og så kjøre videre. Da har du liksom gjort ditt for å hindre en ulykke da. Du sa jo fra at det var kjempefarlig, men de ville jo ikke høre…

Abelone

P.S. Nå kan du følge meg på Facebook også!

2 comments

  1. Når jeg glemmer refleks, noe som skjer alt for ofte. Tror jeg at jeg hadde blitt litt for fjamsa om noen spurte om jeg ville ha, samt veldig glad.

    Tror jeg faktisk skal få tak i noen å legge i bilen og gjøre nettopp det.

    Lik

    1. Det er en god plan. 😃

      Vi er jo pålagt ha å refleksvest i bilen, så om vi gir bort alle refleksbåndene vi har på oss, så kan vi bruke den i nøds fall. Men jeg er i tvil om tilbudet blir godt mottatt av alle.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

