Knusefest 

Jeg kan ikke huske første gang jeg var med på å lage pepperkakegård hjemme, så jeg mistenker at tradisjonen har vært veldig lang. Sannsynligvis fra den gang jeg stort sett hjalp til med å spise deig. Foreldre mine og storebroren MON falt fra, men bestevenninna mi og jeg fortsatte å bake pepperkakegård. Til og med gjennom studietiden var det baking. Det var fast rituale, viktigere for julestemningen enn «tre nøtter til askepott».  

Morfars gård – og om du synes den ser skjev ut burde du sett gården som er modell!

 
Etter at jeg begynte å feire jul i eget hjem er det ikke lenger alltid jeg får bakt med min venninne. (I år befinner hun seg faktisk på andre siden av jordkloden (sånn omtrent)). Men jeg har tatt med meg tradisjonen med pepperkakebyggverk (kan jo ikke si gård ettersom vi bl.a. har prøvd modell av huset vårt, tog og mummihuset). I høst fant moren min igjen pepperkakegårdmalen som min far lagde. Så da måtte det bli morfars gård i år! Og tradisjonen tro – mange av sidene er dekorert med en historie. 

Dokø og på baksiden er det bringebærkratt

 

Da jeg var liten, hadde vi jul til 20.dag jul (altså 13.januar), og jula ble avsluttet med høstefest. I tillegg til pepperkakegård, brukte vi å pynte pepperkaker som skulle henge på juletreet. I tillegg til at vi hadde sjokoladerkuler som kunne henge på treet. Etterhvert fikk vi også tak i godteristenger fra Canada. Vi snakker åttitallet, får sånt hadde kommet til Norge, i alle fall ikke til Trøndelag. På høstefesten plukket vi dette av treet, derav navnet høstefest. I tillegg til gården som skulle knuses altså. 

Ungene har i grunnen mast om knusing helt fra det var ferdig satt sammen faktisk (i år uten et eneste brannsår!), og i dag var endelig dagen. De fikk velge noen venner hver og jeg invitere noen naboer, og plutselig var vi 12 unger til bords. 😃

«Geita» på taket har spist opp nesten alt gresset

Turboprinsen sa i bilen forleden «hvorfor blir aldri vi invitert til noen for å knuse pepperkakehus». Hmmm… det kan vel ikke være slik at knusefest er en tradisjon bare hjemme hos oss?
Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

