Mitt Paris 🇫🇷

 På fredag kveld satt jeg i muntert lag og fortalte at jeg snart skal reise til Paris. «Åh, jeg elsker Paris» fortalte en venninne meg. Samtidig, i Paris, skjedde det forferdelige. Vi var lykkelig uvitende om det enda. Hadde bare en koselig sammenkomst. Som så mange i Paris samme kveld. 

Senere på kvelden, rett før jeg skulle legge meg, «stakk jeg innom» nettavisene. Leste om terror, unntakstilstand og stengte landegrenser. Sjokk. Vantro. Og en egoistisk stemme som hvisket «kan jeg reise dit nå da?» Jeg skal nemlig til Paris til helga. Og en lettelse over at vi ikke valgte denne helga. Den var også et alternativ. 

Så langt er det ingenting som tyder på at ikke turen kan gjennomføres som planlagt. Det vil si, det er mulig den blir noe annerledes en planlagt. Så vidt jeg har skjønt er mange av turistattraksjonene stengt. Sannsynligvis åpner de igjen før jeg reiser dit, men sikker kan jeg ikke være. Er det lov å lufte en slik bekymring? Den er så smålig i forhold til det som har skjedd… Når jeg reiser noe sted tenker jeg alltid at jeg ikke kommer tilbake dit, så jeg prøver alltid å få med meg de tingene jeg har mest lyst på. Selvfølgelig er det ikke verdens undergang om jeg ikke kommer på toppen (det vil si, jeg vil vel helst ikke opp i spiret 😉) av Eiffeltårnet. 

Paris er livets, kjærlighetens og lysets by sies det. De tingene terroristene ønsket å ramme. For alt jeg vet er det kanskje denne karakteristikken som gjorde at Paris ble angrepet? Jeg møter et Paris i sorg. Mitt Paris blir nok kanskje et annet enn andres Paris. 

Vurderer jeg å droppe turen? Nei, så lenge UDI ikke fraråder å reise, drar jeg. Jeg kan ikke gjøre mye i kampen mot terror. Men vil det ikke være å la terroristene vinne om jeg lar frykt stoppe meg? Ikke nødvendigvis frykt for nye angrep, det er vel sjelden sikrere enn rett etter en hendelse, men frykten for å møte en annerledes og preget by. 

På veien tenker jeg på AUF-jentas ord: «Om én mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjærlighet vi alle kan vise sammen». 

Paris vil nok igjen bli livets, kjærlighetens og lysets by. 
Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

