Den store sjokoladedagen?

Har du hørt at det er sjokoladedagen i dag? Beklager å skuffe deg, men det er ikke egentlig sjokoladens dag i dag.

Det er selvsagt litt merkelig at en sjokoholiker som meg, mener at det ikke er sjokoladedagen i dag. Jeg burde vel bare holde kjeft og spise sjokoladen min? Og jeg har da virkelig snakket om mange nok andre merkedager som feires i andre land tidligere, så hvorfor skulle jeg ikke omfavne denne?

I følge temadager.se, så feirer de faktisk sjokoladens dag (chokladens dag) i Sverige i dag. De skryter til og med på seg at:

sitat Vad vi på Temadagar känner till så firas Chokladens dag officiellt endast i Sverige

Hva kan man si til sånt? De kan ikke ha lett spesielt godt. Og det burde man vel dersom man skal lage en temadag? For det finnes flere ute i verden, og det hadde vel vært naturlig å bruke en av disse framfor å finne en helt ny dag?

International Chocolate Day feires 13.september som var bursdagen til Milton Hersey, grunnlegeren av The Hershey Chocolate Company i Pennsylvania. (Eneste grunnen til at jeg egentlig kjenner til Herseysjokolade er at jeg har besøkt fabrikken en gang for lenge, lenge siden. Skulle gjerne hatt noen hersey kisses til noen hobbyprosjekter, men det har jeg ikke funnet til salgs i Norge.)

I tillegg har vi World Chocolate Day 7.juli. Den feires til minne om at det i år er 465 år siden sjokoladen kom til Europa. Selvsagt feires dagen med stort inntak av sjokolade.

Og i Japan kaller de valentinsdagen for sjokoladedagen. Angivelig gir damene sjokolade på denne dagen til sine mannlige kolleger. En måned etter må mennene gjøre gjengjeld ved å gi minst 2-3 ganger samme verdi. Siden jeg jobber med mange menn synes jeg umiddelbart at det hørtes ut som en god ide. Inntil jeg leste at det er hvit sjokolade som kommer tilbake. Og da kan det i grunnen være med hele sjokoladen!

Jeg har ikke klart å finne informasjon om hvem som står bak sjokoladens dag i Sverige og hvor stor den egentlig er. I følge expressens.se feires dagen over hele verden. I Sverige er det i alle fall mange som har omfavnet den, så den har nok kommet for å bli der. Hva skal vi i Norge gjøre? Bruke den svenske? Feire flere? Og trenger vi egentlig noen sjokoladedag utenom hver lørdag?

  Har jeg ødelagt hele gleden med sjokoladedagen nå? Selvfølgelig kan du fortsatt feire den! Den ene dagen i året hvor du kan «fråtse i sjokolade uten å behøve å tenke på hvordan eller hvorfor». Når sant skal sies tror jeg aldri jeg har stilt meg spørsmålet «hvorfor skal jeg spise sjokolade?» Ikke hvordan heller. Jeg har stilt spørsmålet «hvorfor har jeg lyst på sjokolade?» noen ganger og også «er det virkelig ikke en eneste sjokoladebit i hele huset?!»

Om jeg skal spise sjokolade i kveld? Hmmm… må vel vente til lørdag kanskje? Eller kanskje ikke! 😉

I følge temadag.se kan hvem som helst finne på en temadag. Man må bare lage en hjemmeside og tips om degen for å få det med i kalenderen, og vips, har man en temadag.

sitat Det finns ingen som bestämmer vilka dagar som får finnas eller inte, det som styr hur känd en temadag blir är mängden marknadsföring som sker.

Jeg tror jeg skal innføre en kaostrolldag. Er litt usikker på konseptet enda, men det blir noe med kaos og gjerne noe trolling. Kanskje man skal gjemme ting for hverandre, eller lar være å rydde etter seg. Eller kanskje det er sjokoladepapiret fra sjokoladedagen som må ligger framme en hel dag? Vil du være med å feire kaostrolldagen?

Abelone

P.S. Hvis du vil ha noen flere svenske matdager å feire, så anbefaler jeg å sjekke ut http://www.norrmejerier.se/recept/arets-matdagar. Det finnes nesten en dag for alt.

P.P.S. Verdens diabetesdag markeres 14.november. Ligger det så nært sjokoladedagen for å gi oss dårlig samvittighet for sukkeret vi spiste da? Just asking…!

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

